Om arrangementet
Denne temadag er afholdt
Praksisfaglighed eller at lære gennem faglige praksisser
Denne temadag er afholdt
Temadagen er afholdt.
Se materialer fra dagen her
På dagen stilles skarpt på, hvordan eksterne læringsmiljøer kan respondere på skolepolitiske tiltag som praksisfaglighed ved at trække på museernes solide erfaring med at arbejde med faglige praksisser. Praksisfaglighed er, i denne forståelse, ikke noget nyt i eksterne læringsmiljøer, men i stedet en anledning til at præcisere, hvordan vi arbejder med faglige praksisser.
Temadagen tager afsæt i Skoletjenestens casebaserede undersøgelse af praksisfaglighed på museer. På dagen præsenteres to ud af fire cases fra undersøgelsen, og forståelser af praksisfaglighed i eksterne læringsmiljøer sættes til debat.
Program
10.00 – 10.05
Velkomst
10.05 – 10.20
Pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten Lise Sattrup konkretiserer, hvordan vi kan forstå praksisfaglighed i undervisning i eksterne læringsmiljøer.
10.20 – 10.30
Tjek ind i grupperum.
10.30 – 10.55
Undervisnings- og udviklingsansvarlig Marlene Kramm og museumsinspektør Thomas Lund Johansen præsenterer en case fra Holbæk Museum, hvor der arbejdes med praksisfaglighed gennem møder med museets eksperter.
10.55 – 11.10
Leder af KUNSTEN Kreativitarium Peter Juul præsenterer en case fra KUNSTEN, hvor elever arbejder med praksisfaglighed gennem kunstneriske praksisser.
11.10 – 11.20
Hvad bliver jeg inspireret til? - i grupperum
11.20 – 11.40
Pause
11.40 – 12.20
Paneldebat om hvordan eksterne læringsmiljøer kan understøtte elevernes praksisfaglighed. I panelet deltager åben skole-forsker Lars Emmerik Damgaard Knudsen, DPU, læringskonsulent Rikke Hyldahl Homann, Helsingør kommune, og lærer Jesper Pedersen, Heibergskolen.
12.20 – 12.30
Tjek ud