Evalueringer og undersøgelser
Lærende evalueringer
Skoletjenesten udfører primært kvalitative evalueringer og undersøgelser, fordi det er vores erfaring, at kvalitative blikke på praksis bedst egner sig til at udvikle undervisning og pædagogiske aktiviteter generelt. Vi bruger udtrykket lærende evalueringer, fordi vi gerne vil betone, at en evaluering er noget, man lærer af, noget der udvikler og forandrer praksis og personer. Vi har erfaring med at lave evalueringer og undersøgelser for både kulturinstitutioner, ministerier og kommuner, og vi indgår altid i tæt dialog med opdragsgiver for at sikre, at en evaluering eller undersøgelse matcher aktuelle behov og er anvendelsesrettet.
Vi kan hjælpe med
- evalueringer af konkrete undervisningsforløb
- at gøre evaluering til en fast del af undervisningspraksis
- mere omfattende evalueringer af jeres samlede undervisningsaktiviteter
- undersøgelser der peger videre ind i mere omfattende udviklings- og forandringsprocesser.

Evaluering af undervisningsforløb til særudstillingen Håndens Arbejde på Arbejdermuseet
Da Arbejdermuseet skulle lave en afsluttende evaluering af særudstillingen Håndens Arbejde, bidrog Skoletjenesten med evaluering af de undervisningsforløb, der var knyttet til udstillingen. Evalueringen tog form som en kvalitativ undersøgelse af undervisningen og belyste igennem observation og interview forløbenes pædagogiske kvaliteter, og hvordan de skabte refleksionsrum for udskolingselever, der stod overfor valg af ungdomsuddannelse. Skoletjenesten arbejdede igennem hele evalueringsarbejdet tæt sammen med Arbejdermuseets skoletjenesteafdeling for at sikre den endelige evaluerings relevans og videre anvendelse i forhold til museets praksis og fremadrettede interesser.