Glud Museum

Besøg Glud Museum på egen hånd, 0.-10. kl.

Skoleklasser kan besøge Glud Museum på egen hånd, uden at det koster noget.

Her på siden kan I finde opgaver, som eleverne kan løse, mens I besøger museet på egen hånd. 

Glud Museum består af 14 historiske bygninger, som danner rammen om fortællingen om livet i landsbyen i gamle dage. Bygningerne er indrettet efter forskellige perioder og samfundslag. Her kan man f.eks. se stuehuset fra 1662 indrettet med åbent ildsted og alkover, eller man kan se den store firlængede gård med støbejernskomfur og fine stuer – indrettet, som det så ud i 1928, da oldemor og oldefar var børn. I bygningerne kan eleverne læse historien om bygningerne og om den tid, de repræsenterer. De lærer f.eks. om fæstebønder, husmænd og om smedens rolle i landsbyen. Der er udarbejdet flere elevopgaver, som kan downloades her på siden, og som klassen kan løse på egen hånd. De smukke bindingsværksbygninger lægger også op til spændende samtaler omkring bæredygtighed, materialer, indretning og matematik. Museumsområdet har også flere historiske haver, som kan inddrages i natur/teknik- eller biologiundervisningen.

Når eleverne ikke kan rumme flere indtryk fra de historiske bygninger, kan de slå sig løs med redskaber fra legeskuret. Museet har et stort udendørsareal, som eleverne kan boltre sig på.

Fra sidst i august og frem til slutningen af oktober kan man booke en tid til at moste medbragte æbler på museets mosteudstyr.

Besøg Glud Museum på egen hånd.
Besøg Glud Museum på egen hånd.
Foto

Glud Museum

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Der er gratis adgang til museet, men giv os venligst besked om, hvornår I kommer og hvor mange.

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Biologi - Kommunikation, Dansk - Kommunikation, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng, Matematik - Geometri og måling, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Biologi, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Håndværk og design, Historie, Matematik, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleverne kan diskutere udviklingen i levevilkår fra 1700-tallet frem til i dag.

Eleverne får viden om livsgrundlag og produktion før og nu.

Eleverne styrker deres opmærksomhed på egne sanser som middel til oplevelse og erkendelse.

Se alle tilbud fra: