Blixen, branding og selviscenesættelse
På dette forløb undersøger vi Karen Blixens selviscenesættelse og særlige fortælleteknik, hvor det halve er mere end det hele.
"Det er ikke nogen dårlig egenskab ved fortællingen, at man kun forstår halvdelen" sådan skriver Karen Blixen i fortællingen Drømmerne.
Karen Blixens fortællinger kræver en aktiv og nysgerrig medvirken af læseren før man kan åbne op for alle de lag af betydninger og referencer, der gemmer sig i fortællingerne. Fortællingerne er som kunstværker, der går i dialog med sin læser, hvis man giver sig tid til at opdage de mange lag i teksten. Fortællingerne kan sagtens læses lige ud af landevejen, men for den interesserede læser vil der være mange dybere lag. Det er tekstens talende tavshed, hvor den dybere betydningsdannelse vil være op til læseren
I dette tilbud arbejder vi med branding og iscenesættelse og ser på Karen Blixens særlige fortælleteknik, hvor det halve er mere end det hele.
Eleverne stilles en kreativ opgave, hvor de i små grupper arbejder med innovative tiltag, medievidenskab og fortolkning. Forløbet vil give eleverne en generel øget bevidsthed om selviscenesættelse og mediernes betydning.
