Experimentarium

Byg en Forandring – Bæredygtigt Byggeri

I samarbejde med LEGO® Build The Change har Experimentarium udviklet værkstedet ’Byg en forandring’, hvor eleverne skal arbejde kreativt og innovativt med bæredygtighed. De får til opgave at konstruere en model i LEGO af en bygning, der skal være meget mere bæredygtig, end den almene bygning er i dag. Der skal tænkes over materialer, transporten, klimaaftryk, naturligt lys, energikilder, og hvad de ellers kan komme op med.

Værkstedet er af 45 min. varighed og varetages af en pilot. I kan booke værkstedet på faste tider alle hverdage på vores hjemmeside: https://www.experimentarium.dk/skolevaerksted/book-byg-en-forandring-sp…. Her kan I også downloade lærervejledning med beskrivelse af værkstedet, mål, inputs til før/efter-arbejde samt faglig baggrund.

Eleverne får en kort introduktion, hvorefter de får tid til at idégenerere og bygge deres forslag. Efterfølgende kan man tage billeder af egne og klassens konstruktioner.

En bæredygtig bygning
En bæredygtig bygning.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
45 min.
Pris:
Gratis
Yderligere priser:
Værkstedet er gratis, men der betales entré til Experimentarium à 50 kr. pr. elev.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Elevernes alsidige udvikling, Matematik - Geometri og måling, Matematik - Matematiske kompetencer, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Modellering, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Elevernes alsidige udvikling, Innovation og entreprenørskab, Matematik, Natur/teknologi
Læringsmål:
Eleven har viden om alternative materialer, energikilder og transporttid på byggematerialer.

Eleven kan redesigne dele af egen skolebygning for at gøre denne mere bæredygtig.

Eleven har viden om, hvilke konsekvenser det har for Jorden og klimaet, hvis ikke der bygges bæredygtigt.

Eleven kan formulere og italesætte egne kreative og innovative løsninger.

Eleven har viden om miljøaftryk ved byggeri.

Eleverne kan vurdere egne og andres løsningsforslag i forhold til virkelige muligheder.