SCIENCE Skoletjeneste - Københavns Universitet

Danmark rundt på cykel - et forløb i kombinatorik

OBS: Dette forløb foregår som et besøg ude på jeres skole

Hvor mange måder er det muligt at bygge en cykel på, hvis man har et bestemt antal dele, og hvor mange forskellige måder kan man kombinere en lås? Hvordan kan man (næsten) altid sikre sig selv sejren i diverse spil? Livet er fyldt med mange svære spørgsmål, og kombinatorik spiller en meget større rolle for vores hverdag end man tror.

Kombinatorik gemmer sig i alt fra kodning til statistik og sandsynlighed. I dette forløb introducerer vi kombinatorik på en sjov og lærerig måde, hvor alle kan følge med.

Fagligt fokus

I dette matematikforløb får eleverne mulighed for at eksperimentere og undersøge elementer inden for kombinatorik. Målet med forløbet er, at eleverne får en introduktion til kombinatorik og bliver fortrolige med begreber så som tælletræer. Forløbet er derfor oplagt at have i starten af et længere forløb med sandsynlighed og statistik.

Foruden dette vil forløbet også introducere en ny gren af matematikken, og dermed lægge fokus på, hvor alsidigt matematik er som felt. Dette skal motivere eleverne til en fremtidig glæde for det matematiske.

Besøget


Når vi kommer på besøg på jeres skole, bliver du mødt af to formidlere, som vil være sammen din klasse igennem hele forløbet. Forløbet varer 2,5 time (inkl. Pauser) og er overordnet delt op i tre dele, hvor eleverne primært arbejder i grupper og undersøger nogle spørgsmål om kombinatorik, hvor de til sidst skal spille et spil, hvor de skal bruge viden om kombinatorik.

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Matematik - Matematiske kompetencer, Matematik - Statistik og sandsynlighed
Fag:
Matematik
Læringsmål:
Eleverne kan arbejde metoder inden for matematik

Eleverne kan arbejde undersøgelsesbaseret

Elerverne får kendskab til kombinatorik, statistik og sandsynlighed