Vikingeskibsmuseet

Historisk Håndværk og Design

Prøv kræfter med håndværksdiscipliner, som de kunne have været praktiseret i vikingetiden.

Forløbet kan bookes fra 1. maj til og med uge 41.

Eleverne undersøger håndværksteknikker og materialer, vi kender fra vikingetiden.

Undervejs i forløbet bliver der fokuseret på materiale(valg) og funktion i forhold til de dele på et vikingeskib, eleverne laver i løbet af undervisningen. Eleverne kommer ombord på rekonstruktioner af vikingeskibe i fuld skala, hvor den del på vikingeskibet, de skaber, bliver sat ind i et større sammenhæng. 

Eleverne fordeles mellem snelleværkstedet og rebslagerværkstedet.

I snelleværkstedet skal eleverne fremstille en snelle i egetræ. En snelle er en lille støttepind, der holder skibets tofter, der hvor man sidder og ror. Snellen er samtidig den mindste kløvede del på vikingeskibet. 

I rebslagerværkstedet skal eleverne selv fremstille et håndlagt tov af lindebast gennem gamle teknikker for rebslagning. 

Eleverne får deres fremstillede dele med hjem. 

Ledige tider til undervisningsforløb og aktiviteter bliver hurtigt udsolgt, og vi anbefaler derfor at booke mindst 5 uger i forvejen.

Historisk Håndværk og Design tilbydes gratis til folkeskoler i Roskilde Kommune. Der er ikke flere gratis forløb tilbage til Københavns Kommune.

Billedet viser hænderne på en elev, der er ved at lave et reb.
Barnefingre der laver reb
Foto

Natalia Semenova

©

Vikingeskibsmuseet

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 3/4 time
Pris:
1100 kr.
Yderligere priser:
Ved 12 elever 700 kr. Der vælges her mellem enten rebs- eller snelleværkstedet. Tilbydes gratis til folkeskoler i Roskilde Kommune.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Håndværk og design - Håndværk - forarbejdning, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde
Fag:
Håndværk og design, Historie
Læringsmål:
• Eleverne har viden om materialerne træ og lindebast, og hvordan de i en bearbejdet form udgør centrale dele af et vikingeskib
• Eleverne kan navngive og anvende grundlæggende teknikker i forarbejdning af lindebast og træ til konkrete dele på et vikingeskib
• Eleverne kan håndtere værktøjer som f.eks. en økse
• Eleverne kan reflektere over vikingetiden som et specialiseret samfund ud fra deres erfaringer med vikingetidens maritime håndværk
• Eleverne kan gengive, hvordan museet lærer om vikingetiden igennem praktiske forsøg