Identitet og skæbne for grundskolen
Vælg imellem fokus på køn og selviscenesættelse, Babettes Gæstebud eller en af tre udvalgte fortællinger (se nederst).
Vi vil i disse forløb undersøge de forskellige roller, som Karen Blixen indtog, samt læse og undersøge skæbnebegrebet i hendes forfatterskab. Der vil være mulighed for at komme ind på flere facetter af identitetsopfattelse, herunder de litterære figurers valg og eksistens samt Blixens egen sans for branding og selviscenesættelse.
Køn og selviscenesættelse
Køn som objekt for undersøgelse er gennemgående for Karen Blixen i hendes forfatterskab.
For grundskoleelever vil fokus være på Karens Blixens stærke sans for branding og selviscenesættelse. Vi vil tale om de forskellige roller, som Karen Blixen indtog igennem sit liv, for eksempel ved brug af pseudonymer. Eleverne vil desuden blive præsenteret for Karen Blixens særlige fortælleteknik gennem arbejde med en udvalgt tekst og korte skriveøvelser. Man kan vælge mellem to fortællinger:
“Skibsdrengens Fortælling” – Historien om den unge skibsdreng Simon, som i mødet med dyr og mennesker på have og i havne sætter spørgsmålstegn ved sin egen skæbne og identitet. Fortællingen er fuld af kompleksitet og et karakteristisk Blixen-univers, hvor det virkelige og det fantastiske sammenflettes.
“Kongesønnerne” – Karen Blixens fortælling "Kongesønnerne" er historien om den magtsyge fyrste, der på listig og ufin vis forsøger at inddæmme de små frihedselskende bjergstammer i sit rige. Planen mislykkes, da han mod slut må sande, at så ædelmodige hjerter som kongesønnernes aldrig ville kunne underkastes en kynisk hersker. "Kongesønnerne" er en fortælling om, hvordan mod, frihed og sandhed overvinder magtsyge, undertrykkelse og løgn.