Kongernes Samling - Rosenborg Slot

Jagten på Christian 4. (grundskolen)

Hvem var den berømte konge og grundlægger af Rosenborg Slot, Christian 4. egentligt?
Kom med på jagt på slottet når vi finder spor efter den kendte konge og bliv klogere på, hvem han var.

Jagten på Christian 4. tager udgangspunkt i den danske konge og grundlægger af Rosenborg Slot, Christian 4.

Gennem oplevelse, undersøgelse og historiefortælling indsamles spor efter konges levede liv, når eleverne i små grupper bliver sendt på en slags skattejagt rundt på Rosenborg Slot. Undervejs skal eleverne indsamle kongens 6 K'er, som alle er med til at fortælle historien om kongen, der levede for mere end 400 år siden. Forløbets mål er at eleverne sammen lægger brikkerne til en fælles personkarakteristik af kongen og derved kan svare på, hvem Christian 4. egentligt var.

Forløbet indeholder emnerne: Kongen i samfundet, kongen og kristendommen, kongen og kunsten, kongen i krig, kongen og kærligheden samt kongen og kronen.

Forløbet er niveauinddelt i forhold til 3. - 4. klassetrin og 5. - 6. klassetrin. 

Undervisningsforløbet kan købes i webshoppen på www.kongernessamling.dk. For spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores bookingafdeling på tlf. 33 18 60 55, telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10 til 12, eller på e-mail: booking@kosa.dk.

Kom tæt på Christian 4.s krone
Kom tæt på Christian 4.s kongekrone.
Foto

Peter Nørby /

©

Kongernes Samling

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
475 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Dansk - Fortolkning, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde
Fag:
Billedkunst, Dansk, Historie
Læringsmål:
Forløbet understøtter blandt andet følgende af folkeskolens mål for historie, dansk og billedkunst:

- Eleven kan perspektivere egne og andres historiske fortællinger i tid og rum samt har viden om kanonpunkter.

- Eleven har viden om personkarakteristik og enkelte evalueringsmetoder samt kan forholde sig til almene temaer gennem systematisk undersøgelse af litteratur og andre æstetiske tekster.

- Eleven kan samtale om billeders opbygning og indhold.