Klima (valg)plakater
Indhold: Vi arbejder i dette forløb med design thinking-processen.
Eleverne bliver delt op i mindre grupper og får tildelt et parti, hvis klimapolitik de skal undersøge.
6 politiske partier
- Dansk Folkeparti
- Enhedslisten
- Socialdemokraterne
- Venstre
- Konservative
- Alternativet
Undersøgelsesfasen:
- Undersøg partiernes klimapolitik, tekst og politisk analyse
- Undersøg øvrige valgplakater – hvordan er de opbygget
- Undersøg farver og symbolers betydning for reklamer
- Hvordan er en reklame bygget op
- Billedanalyse, hvordan får man sit budskab visualiseret i et billede
Idegenereringsfasen:
- Idegenere på, hvilke symboler, farver, bevægelseslinjer m.m. der skal være på deres valgplakat
- Hvilke symboler virker stærke
- Hvilke farver symboliserer forskellige dynamikker
- Der tegnes herefter skitser på papir, og efterfølgende laves grafisk design i programmet Illustrator
Konstruktionsfasen:
- Konstruerer reklamen som et produkt analogt eller digitalt
- Tag et billede af produktionen, hvis ikke det er tegnet digitalt
- Evt. print reklamen på en mulepose
- Fokus på layout, klipning, sløring etc.
- Print på vores store plot cutter
- Lav tryk med den klassiske varmepresser
Faglighed:
Her tales der ind i fagene håndværk og design, billedkunst samt dansk og samfundsfag.
Elementer ift. fagene:
- Billedanalyse
- Tekstanalyse
- Farver som virkemiddel
- Politisk analyse
- Reklameanalyse og dens virkemiddel
Teknologiforståelse:
Digital myndiggørelse: En indsigt i den måde, reklamer er konstrueret på, hvilken indvirkning de har, samt hvordan de påvirker modtageren (kritisk tankegang).
Teknologisk handleevne: Kompetence i at omforme et politisk budskab til et visuelt digitalt billede og herefter anvende dette i en teknologisk produktion (trykmaskinen, og hvordan den virker).
Designproces: Kompetence i at arbejde ud fra en særlig proces ift. teknologiforståelse. Den designproces, vi arbejder ud fra, er designcirklen, som er udviklet af AU (Aarhus Universitet).
Kontakt: Formidler Christoffer Hansen, mobil 24625963 eller e-mail: chrih@aabenraa.dk
Forberedelse på egen skole: Det forventes, at eleverne har arbejdet med både billed- og reklameanalyse inden besøget i Makerspace. At eleverne har gennemgået de ovenstående politiske partiers klimapolitik og har arbejdet med klimapolitikken.
