Komparativ anatomi
Dyrenes anatomi relateres til menneskets, og der lægges især vægt på lungekredsløbet, blodkredsløbet, fordøjelsessystemet samt forplantning. Inden dissektionen skal eleverne forholde sig til de dyreetiske overvejelser, der hænger sammen med en dissektion. Undervisningen afsluttes med en fælles fodring med de dissekerede dyr i et af Zoologisk Haves dyreanlæg.
Før ZOO, i ZOO og efter ZOO
Undervisningen i ZOO baseres på, at I hjemme på gymnasiet har forberedt besøget. Det vigtigt at klassen er forberedt på at de skal dissekere dyr.
Nøgleord
Komparativ anatomi, fællestræk (hos pattedyr, fugle og insekter), ydre og indre anatomi, exoskelet/endoskelet, hjerte/lungekredsløb, forplantningssystem, mavetarmsystem, tilpasninger (ydre/indre).
Læringsmål
Hensigten med forløbet er:
- At eleverne deltager i diskussion og aktivt tager stilling til dyreetiske spørgsmål.
- At eleverne gennem dissektion arbejder med komparativ anatomi og kan finde forskelle og ligheder hos hhv. Pattedyr, fugle og insekter.
- At eleverne tilegner sig viden om de vigtigste organers udseende og funktionsmæssige forskelle hos hhv. pattedyr, fugle og insekter.
Faglige mål og fagligt indhold
Faglige mål
- anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af biologiske problemstillinger
- analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
Kernestof
- fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, muskler, arbejdsfysiologi, immunsystem, nervesystem, hormonel regulering og forplantning
Supplerende stof
- bioetik