Kulturskolerne

Kulturpakke - Animation på iPad - Skole: 0.-4. klasse

I stop-motion-animationsværkstedet bliver eleverne præsenteret for en særlig dynamisk måde at skabe fortællinger på, som bevæger sig i krydsfeltet mellem det digitale og det analoge.

I stop-motion-animationsværkstedet skaber vi figurative eller nonfigurative billeder, som animeres til små billedfortællinger. Der leges med farver og geometriske former. 

Formål

Både den enkelte elevs kreativitet og fællesskabet styrkes i den legende og fokuserede proces. Børnene lærer både mediet at kende og opnår praktisk viden omkring opbygning af fortællinger.

Forløbet

Først taler vi om, hvad animation er, og hvordan vi kan skabe vores egen animationsfilm ud af geometriske figurer. Herefter skal grupperne selv i gang med at forberede deres egen film ved at skabe figurer og baggrunde.

Efter første pause, taler vi om Stopmotion Studio app'en, som klassen/skolen forinden har downloadet på deres iPad, og så er det tid til at animere. 

Efter frokostpausen, optager grupperne lydsiden af deres film, og dagen slutter af med fælles filmpremiere.

I kulturpakken bruger vi Le Viseur til at skabe figurative eller nonfigurative billeder, som animeres til små billedfortællinger. Le Viseur er udviklet i 1993 af den schweiziske konkrete kunstner Gottfried Honegger.

Forberedelse

  • Download af Stopmotion Studio app på iPad
  • Opladning af iPads
  • Medbring 6-8 iPads (ca. 3-4 børn om én iPad)
  • Del på forhånd børnene op i grupper af 3-4 børn, dog max. 7 grupper

Underviser

Camil Hesse fra Leg med Medier
Læs mere om Le Viseur på: www.legmedmedier.dk

Hvor: Kulturskolerne, Musik 0
Varighed Én dag, kl. 9-13
Periode 2024 uge 43-44, 2025 forår.

Børn arbejder med animation på deres iPad

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
26 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Elevernes alsidige udvikling, Filmkundskab - Filmproduktion, Matematik - Geometri og måling, Medier - Medieproduktion
Fag:
Billedkunst, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Matematik, Medier
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse videns- og færdighedsmål i faget billedkunst:

0. KLASSE:
Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama
Eleven kan anvende digitale medier i bearbejdelsen af oplevelser og i kreative udtryk
Eleven har viden om digitale medier

1.-2. KLASSE
Eleven kan udtrykke sig i plane, rumlige og digitale billeder
Eleven kan bearbejde billeder digitalt
Eleven har viden om digitale værktøjer til billedbehandling

3.-5. KLASSE
Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering
Eleven kan arbejde med levende billeder.
Eleven har viden om storyboard