Kulturskolerne

Kulturpakke - Fra sans til samling - Dagtilbud: 2-3 år

Børnenes nysgerrighed, fantasi og engagement er drivkraften i denne kulturpakkes legende tilgang til læring og udvikling. Gennem rytmiske sanselege styrkes sansemotorikkens tre primære sanser (labyrint-, taktil- og muskel-led-sansen).

Bevægelse og berøring er fundamentet for vores kropslige udvikling. Det er udgangspunktet for denne kulturpakke. 

Formål

  • At stimulere de primære sanser og sansemotorikken.
  • At inspirere pædagogerne til at lege videre.
  • Kulturpakken er tiltænkt de ældste vuggestuebørn i denne form, men lege og øvelser kan med fordel bruges til mindre grupper af yngre børn efter kulturpakken.

Forberedelse

  • I skal rydde gulvet og skrue op for varmen. 
  • Børnene skal helst kun have undertøj på, da det er huden, der sanser – ikke tøjet. 

Det kan I gøre efter kulturpakken

  • De voksne i dagtilbuddet kan bruge refleksionsarket "Rum og regler fra et børneperspektiv - med sansemotoriske briller på". Det kan downloades i pdf her på siden. 

Underviser
Anne Hussmann, gøsselpædagog, motorikvejleder og marte meoterapeut

Hvor: I jeres egne lokaler
Antal børn: Max. 10
Varighed Én dag, 45-60 min., kl. 9.30-10.30
Periode 2024 efterår, 2025 forår

Anne Hussmann Fra sans til samling

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
10 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
2, 3
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
Læringsmål:

Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer

Børnene oplever samspil og tilknytning til det pædagogiske personale.

KROP, SANSER OG BEVÆGELSE
Børnene udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på

Børnene oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivietet.

Børnene opnår erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag og virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.

Børnene opnår erfaring med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.