Kulturskolerne

Kulturpakke - Musik og lyde for nysgerrige børn - Dagtilbud: 4-6 år

Vi omgiver os hele tiden med lyde, som man kan opdage og bruge til musik. Tag på en spændende rejse i lyd og lær at lave instrumenter ud af alting

Kan man spille musik på en kop? Hvordan lyder vand? Hvor mange lyde kan man lave på en køkkenvask? Eller på kroppen?

Kulturpakken starter med en lille koncert, hvor der bliver spillet musik på kopper, skåle, piskeris, opvaskebørster og mange andre ting. Dernæst lærer børnene selv at spille musik på alt, hvad der kan lave lyd.

En workshop, der prikker til børnenes nysgerrighed og kreativitet.

Formål

  • At stimulere børnenes nysgerrighed over for musik og rytmer og dagligdagsobjekter.
  • At vende dagligdagsobjekter på hovedet og give børnene et nyt blik på den verden, der omgiver dem.
  • At styrke koncentration og samarbejdsevner igennem det at skabe musik sammen på nye, overraskende måder.

Det kan I gøre inden besøget

Leg med lydene fra kopperne ved frugtbordet, klask hænderne i bordet og skab rytmer. Tal om, at det kan blive til musik, hvis man lytter til lydene og til hinanden. 



Det kan I gøre efter besøget

Prøv at gentage nogle af Mikkels tricks med rytmer på det I har i dagtilbuddet. Måske kan I spille videre sammen? 

Underviser 

Mikkel Schnettler er konservatorieuddannet percussionist og har undervist i stomp og rytme i 20 år.

Hvor: I jeres egne lokaler

Antal børn: 15


Varighed: Én dag, 45 minutter

Periode: 2023 august- december, 2024 januar-juni 

Musik og lyde for nysgerrige børn

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
600 kr.
Max deltagere:
15 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
4, 5, 6
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Social udvikling
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene oplever deltagelse og medindflydelse

Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer

Børnene oplever samspil og tilknytning til det pædagogiske personale

SOCIAL UDVIKLING
Forløbet understøtter fællesskaber, hvor forskelligheder ses som en ressource

KOMMUNIKATION OG SPROG
Forløbet understøtter at børnene opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og idéer, som de kan anvende i sociale fællesskaber.

KROP, SANSER OG BEVÆGELSE
Børnene udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene indgår som ligeværdige i en sammenhæng i et fællesskab, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier

Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som både som tilskuere og aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.

Børnene opnår erfaring med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier