Længerevarende lærende samarbejder mellem skoler og eksterne aktører inden for kultur-, erhvervs- eller foreningsliv
Gentofte Kommune har god erfaring med at udvikle, koordinere og evaluere partnerskaber mellem skoler og eksterne læringsmiljøer, der er gensidigt givende. Adskillige forskningsresultater underbygger tesen om børn og unges gavn af længerevarende faglige og tværfaglige undervisningssamarbejder med eksterne læringsaktører. Et partnerskab mellem en skole og fx en kulturinstitution kan tilbyde både elever og lærere mulighed for at opnå fortrolighed med et unikt sted og et autentisk genstandsfelt, som i bedste fald ansporer fordybelse, indsigt og både faglige og sociale kompetencer hos alle elever, fordi der her typisk er mulighed for andre og flere måder at lære på, som kommer børn og unge med forskellige forudsætninger i møde.
Længerevarende samarbejder med dagtilbud og skoler giver ligeledes kulturinstitutioner, erhvervsvirksomheder og foreninger værdifuld viden om den opvoksende generation som målgruppe. De får herigennem en vigtig forståelse for de spørgsmål og overvejelser over vores fælles virkelighed og fremtid, som netop børn og unge i kraft af deres ståsted og naturlige nysgerrighed kan byde ind med.
Finansieringen af partnerskaber kan ske på forskellig vis. På kunst- og kulturområdet er der løbende gennem året mulighed for at søge støtte i kommunens Børnekulturpulje, ligesom Statens Kunstfond to gange årligt bevilliger midler til professionelle kunstneres samarbejder med børn og unge via Huskunstnerpuljen.
Har man som daginstitution eller skole, kulturinstitution, kunstner, forening eller erhvervsvirksomhed idéer til et samarbejde, men mangler sparring vedrørende indhold, form og finansiering, er man velkommen til at kontakte kommunens børnekulturkonsulent – se kontaktdetaljer i bjælken til højre.