Lystløgner Klassen
Eleverne arbejder med den mundtlige fortælling og får sat fantasien i spil gennem løgnen. Der
skabes et rum hvor eleverne får viden om fortællerens værktøjskasse. Eleverne forsøger sig som
mundtlige fortællere.
Ved at ændre den sande historie til løgn, vendes elevernes forestillinger og erfaringer på hovedet og forløbet sætter flere elementer fra fortælletraditionen i spil.
Kompetenceområde: Fortolkning og kommunikation.
Færdigheds- og vidensmål: oplevelse/indlevelse, undersøgelse, dialog og krop/drama.
skabes et rum hvor eleverne får viden om fortællerens værktøjskasse. Eleverne forsøger sig som
mundtlige fortællere.
Ved at ændre den sande historie til løgn, vendes elevernes forestillinger og erfaringer på hovedet og forløbet sætter flere elementer fra fortælletraditionen i spil.
Kompetenceområde: Fortolkning og kommunikation.
Færdigheds- og vidensmål: oplevelse/indlevelse, undersøgelse, dialog og krop/drama.
LystløgnerKlassen – 4 dele
1. Klassen forbereder fortællinger – i klassen
Udgangspunktet er den kendte historie. Eleverne forbereder en kort sand fortælling, som de selv har oplevet. (max. 3 min.)
Skriftligt oplæg tilsendes af Steiner.
2. Workshop med Steiner – 4 lektioner per klasse (f.eks. 9:00-13:00)
Steiner træner eleverne i historiefortællerens virkemidler og eleverne forvandler fortællingerne til løgnehistorier.
3. Klassen arbejder videre med de to bedste fortællinger
På skolen øves fortællingerne i klassen og på årgangen.
Skriftligt oplæg leveres af Steiner.
4. Lystløgner-Battle – 2 timer (f.eks. 9:00-11:00) i egnet lokale
Forløbet afsluttes med en dyst, om hvilken klasse der har den bedste fortælling.
Steiner er vært.
