Nye, gamle eventyr
Forløbet starter med, at eleverne hører om, hvordan H.C. Andersen brugte gamle folkeeventyr og folkesagn til at skabe sine egne nye kunsteventyr. Formidleren tager dem med rundt i museets udstilling, og på forskellige undseelige steder, som man normalt ikke ville ænse, fortælles eleverne gamle folkesagn, der får dem i den rette stemning og pirrer deres fantasi. Der gøres også holdt ved flere af udstillingens genstande, som eleverne måske kan blive inspireret af, ligesom Andersen blev inspireret af de ting, der var omkring ham. Til sidst hører eleverne i fire forskellige grupper et gammelt dansk folkeeventyr genfortalt ud fra fire forskellige synsvinkler, men hver gruppe hører kun eventyret fra ét perspektiv.
Derefter faciliteter formidleren en åben dialog med udgangspunkt i de forskellige udgaver af folkeeventyret, som eleverne har hørt, og gennem denne samtale kommer eleverne til at reflektere over, hvad der gør en historie god for dem.
I museets atelier finder eleverne på deres egne, nye eventyr med afsæt i det folkeeventyr, de netop har dykket ned i. Eventyrene skal laves som en collage, som eleverne kan fortælle ud fra, ved at klippe gamle illustrationer ud og sætte dem ind i et lille hæfte. Eleverne fortæller til sidst deres nye eventyr for hinanden i små grupper, men de får også deres hæfte med sig, så de kan genfortælle deres helt egne eventyr på skolen eller derhjemme.
