Lejrskole i vikingetiden
Forløbet kan bookes fra uge 17 til uge 25,
samt uge 36 til uge 41.
Kontakt Sagnlandet Lejre for ledige tider
Vikingeområdet Fredsbjerg er indrettet omkring en store Kongehal med tilhørende hirdshus, koge- og huggehus og med et teltområde med sove- og arbejdstelte, med tilhørende bænke, kister, og masser af værktøj og husgeråd. Der er bålsteder og køkkengårde.
Der er plads til 2 skoleklasser. Klasserne kan komme som omrejsende viking eller som hirdsfolk. Jeres klasse begiver sig på en tidsrejse til den tidlige vikingetid, hvor I kommer som fostersønner og fosterdøtre i lære hos kongens hirdsfolk, der passer på området omkring Kongehallen, eller som rejsende viking på teltområdet ved Kongehallen. Vi vil gerne give jer et indblik i vore forfædres levevilkår og give jer et indtryk af en vikingetid, i fuld flor med vidnesbyrd fra nær og fjern af den kendte verden. I kommer til at deltage i tilberedning af mad, håndværkssysler, krigertræning og hører om tro og magt. Nogle elever er dem, der skal holde styr på at kunne brødføde deres slægt. De arbejder ved køkkenteltet med mad og små sysler. Andre arbejder i smedjen eller i træsmedeområdet.
Der er plads til 2 klasser ad gangen. Er I heldige, er der på samme tid en anden skoleklasse i vikingeområdet, der også er på lejrskole. Så er der mulighed for at der blive afholdt fælles aktiviteter, som krigertræning, historiefortælling eller tuskhandel, og måske byder I hinanden på et måltid mad. Sagnlandet Lejre er åbent for andre gæster og de vil være nysgerrige på, hvad I laver. Det giver jer en god mulighed for at omsætte den viden og erfaring, I har erhvervet jer til andre.
Jeres ophold varer fra 1 døgn til 4 døgn. I har mulighed for at booke 2 eller 3 undervisere til jeres forløb.
Som rejsende vikinger kommer I til Kongehallen for at kunne færdes i vikingelivet med de dele, der har med madlavning, håndværk, handel og krigertræning at gøre.
Nogle elever er dem, der skal holde styr på at kunne brødføde deres slægt. De arbejder ved køkkenteltet med mad og små sysler. Andre arbejder i smedjen eller i træsmedeområdet.
Alle måltider tilberedes og spises ved køkkenteltet.
Jeres klasse sover i 6 vikingetelte, der er indrettet med et dejligt sengeleje af halm og skind som liggeunderlag. Soveposer har I selv med, og Ravnefolket har ekstra uldtæpper, hvis det skulle være lidt råkoldt. Derudover er der et telt til lærerne og et taskerum til jeres oppakning.
Som hirdsfolk kommer I til Kongehallen og bliver en del af det folkehold, der passer på Kongehallen. I kommer til at sove i hirdshuset, der har 3 sektioner med 5/6/5 alkover. I hver alkove er der plads til 2-3 børn og en i overkøjen. Dertil hører et huggehus, et madhus og en køkkengård. Nogle elever tilbereder maden. De skal også lære, hvordan man brødføder hele husholdningen, der holder til ved Kongehallen. Andre hugger brænde, snitter og arbejder med vikingehåndværk.
Al madlavning foregår efter anvisning udenfor over bål og bliver spist i køkkengården.
Fælles Mål:
Et lejrskoleophold på vikingepladsen er med til at give elever kronologiforståelse, støtter elevernes historiebevidsthed og sætter forskelligt kildemateriale (rekonstruktioner, fortællinger og øjenvidneberetninger fra instruktørernes karakterer) i spil. Kildekritisk analyse støttes og giver plads til elevernes egne tolkninger og refleksion over samspil med egen livsverden.
Forløbet støtter fødevarebevidsthed og madlavningsteknikker og giver mulighed for at fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår. Eleverne får kendskab til ikke-kristne religioner og livsopfattelser. De kan forholde sig til livsetiske spørgsmål og kan sammenstille deres oplevelser med kristendom, andre religioner og livsopfattelser.
Eleverne kan anvende redskaber og værktøjer i forhold til produktets form og funktion.
Eleverne forholder sig til kulturgeografiske processer, der danner grundlag for menneskers levevilkår. De kan tage stilling til og handle i forhold til sociale og kulturelle sammenhænge og problemstillinger. De er med til at undersøge, perspektivere og sætter ord på deres refleksioner.
Eleverne får kendskab til ikke-kristne religioner og livsopfattelser.
Eleverne får styrket deres evne til indlevelse og identifikation. De lærer noget omkring deres egen styrke og formåen, ser sig selv og andre med ”nye” øjne og er en del af et nyttigt fællesskab, hvor samarbejde, samvær og venlighed er ønsket og påkrævet.
