Folketinget

Politiker for en dag

8.- og 9.-klasseelever kan blive politikere for en dag i et interaktivt læringsspil på Christiansborg.

Med virtuelle virkemidler og i autentiske rammer giver læringsspillet »Politiker for en dag« eleverne et levende og erfaringsbaseret indblik i folketingspolitikernes arbejde. I spillet er det eleverne selv, der har hovedrollerne, når der skal træffes svære politiske beslutninger med afgørende indflydelse på det danske samfund.

Dialog, kompromis og argumentation
Spillet er bygget op om folketingspolitikernes arbejde og de processer, som et lovforslag skal igennem, når en ny lov skal vedtages i Danmark. Spillet begynder med, at eleverne bliver præsenteret for to lovforslag ‒ et om klima og et om genterapi. De skal sætte sig ind i hvilke konsekvenser, lovforslagene kan medføre. Og i partierne skal eleverne blive enige om, hvorvidt de er for eller i mod forslagene. Undervejs møder eleverne problemstillinger, der skal løses gennem dialog, argumentation, samarbejde og kompromissøgning. De deltager i intense politiske beslutningsprocesser og de udfordres på deres egne holdninger til de politiske emner. Spillet afsluttes med den afgørende afstemning ved et lovforslags 3. behandling.

Inden spillet får klassen en omvisning i Folketinget. Spil og omvisning tager i alt 3 timer og 45 minutter. 

Forud for spillet modtager klassen et særligt undervisningsmateriale, der skal bruges i undervisningen før og efter klassens besøg på Christiansborg. Materialet forbereder eleverne på selve spillet bl.a. ved at introducere dem for lovgivningsprocessen, vigtige begreber og inddele dem i partier.

Politiker for en dag kræver, at der er mindst 12 og højst 30 deltagende elever. (OBS: Hvis klassen møder med færre end 12 elever, kan spillet ikke gennemføres)

Læs mere på Folketingets hjemmeside

Politiker for en dag
Foto

Folketinget

©

Folketinget

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9.
Kompetenceområde:
Samfundsfag - Politik
Fag:
Samfundsfag
Læringsmål:
Eleven kan tage stilling til politiske problemstillinger lokalt og globalt
og komme med forslag til handlinger