Det Grønlandske Hus i København

Sæler og sælskind

I dette skoletjenesteforløb prøver eleverne kræfter med sælskindet som materiale og får en forståelse for, hvor materialet kommer fra.

Forløbet fokuserer på sælskindets historiske betydning, bæredygtighedsprincipper i grønlandsk sælskindsproduktion samt sælens og sælskindets kulturelle værdi. Her får eleverne mulighed for at føle og undersøge sælskindets anvendelse i kunsthåndværk.

Eleverne prøver selv at arbejde med sælskind. Under besøget skal eleverne gennem kunsten opleve sælen som levende væsen. Desuden undersøger eleverne sælskindet som produkt og håndværk, og forløbet inddrager værkstedsarbejde, hvor eleverne arbejder med sælskind som materiale.

Hvad bruges sælskind til?

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Biologi - Perspektivering, Dansk - Fremstilling, Dansk - Læsning, Geografi - Perspektivering, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold, Samfundsfag - Økonomi
Fag:
Billedkunst, Biologi, Dansk, Geografi, Håndværk og design, Natur/teknologi, Samfundsfag
Læringsmål:
Færdigheds- og vidensmål
Danskfaget Læsning efter 6. klasse
”Eleven kan orientere sig i tekstens dele.”
”Eleven kan læse ukendte ord i fagtekster.”
”Eleven kan vurdere tekstens perspektiv på et emne.”
Fremstilling, præsentation og evaluering efter 6. klasse
”Eleven kan fremlægge sit produkt for andre.”

Håndværk og Design
Håndværksmaterialer, materialekendskab, materialekombination og udtryk efter 6. klasse
”Eleven kan sammensætte primære materialer til et produkt.”
”Eleven har viden om at sammensætte materialer.”
”Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion.”
Design, produktrealisering efter 6. klasse
”Eleven kan alene eller i fællesskab fremstille produkter efter oplæg.”

Billedkunst
Billedfremstilling, maleri og collage efter 6. klasse
”Eleven kan fremstille en collage med en rumlig dimension.”
”Eleven har viden om assemblage.”
Biologi
Undersøgelse efter 9. klasse
”Eleven kan formulere og undersøge en afgrænset problemstilling med naturfagligt indhold.”*
”Eleven kan undersøge organismers livsbetingelser.”
”Eleven har viden om organismers livsfunktioner.”
Perspektivering efter 9. klasse
”Eleven kan beskrive naturfaglige problemstillinger i den nære omverden.”*
”Eleven har viden om aktuelle problemstillinger med naturfagligt indhold.”*
”Eleven kan forklare sammenhænge mellem naturfag og samfundsmæssige problemstillinger og udviklingsmuligheder.”*
”Eleven har viden om interessemodsætninger knyttet til bæredygtig udvikling.”*
”Eleven har viden om klimaets betydning for økosystemer.”
”Eleven kan diskutere interessemodsætninger forbundet med bæredygtig produktion.”
”Eleven har viden om principper for bæredygtig produktion.”
Kommunikation efter 9. klasse
”Eleven kan kommunikere om naturfag ved brug af egnede medier.”*
”Eleven har viden om metoder til at formidle naturfaglige forhold.”*
”Eleven har viden om kildekritisk formidling af naturfaglige forhold.”*
”Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag.”*
”Eleven kan målrettet læse og skrive tekster i naturfag.”*

Geografi
Undersøgelse efter 9. klasse
”Eleven kan undersøge befolknings- og erhvervsudviklings betydning for levevilkår.”
”Eleven har viden om levevilkår og befolknings- og erhvervsudvikling.”
”Eleven kan undersøge forbrugsvarers vej fra ressource til butik.”
”Eleven har viden om produktionskæder.”
”Eleven kan undersøge landets ressourceudnyttelse og handelsmønstre.”
”Eleven har viden om metoder til og konsekvenser af ressourceudnyttelse.”
”Eleven kan undersøge naturgrundelagets betydning for menneskers levevilkår.”
”Eleven kan undersøge naturgrundlagets betydning for produktionsforhold.”
”Eleven har viden om muligheder for udnyttelse af naturgrundlaget.”
”Eleven har viden om sammenhæng mellem naturgrundlag og produktion.”
Modellering efter 9. klasse
Eleven kan forklare sammenhænge mellem befolkningssammensætning, erhvervsstruktur og naturgrundlag.”
”Eleven har viden om begrebet bæredygtighed.”
Perspektivering efter 9. klasse
”Eleven kan sammenligne befolknings- og erhvervsudvikling i forskellige lande.”
”Eleven kan analysere befolknings- og erhvervsudviklings betydning for bæredygtig udvikling.”
”Eleven har viden om kriterier for bæredygtig befolknings- og erhvervsudvikling.”
”Eleven kan forklare lokale levevilkårs afhængighed af globalisering.”
”Eleven kan diskutere handlemuligheder for udvikling af et bæredygtigt samfund.”
”Eleven har viden om kriterier for økologisk økonomisk og kulturel bæredygtighed.”
”Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved udnyttelse af naturgrundlaget.”
”Eleven har viden om samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af udnyttelse af naturgrundlaget.”
Naturfagsmål markeret med * under færdigheds- og vidensmål for Biologi, gælder også for geografi.

Samfundsfag
Økonomi efter 9. klasse
”Eleven kan redegøre for problemstillinger og muligheder vedrørende bæredygtighed og økonomisk vækst.”
”Eleven har viden om bæredygtig udvikling og økonomisk vækst.”
Sociale og kulturelle forhold efter 9. klasse
”Eleven kan analysere konkrete eksempler på globale og kulturelle fænomener.”
Samfundsfaglige metoder efter 9. klasse
”Eleven kan formidle resultater af en gennemført undersøgelse.”