Det Grønlandske Hus i København

Sæler og sælskind

I dette skoletjenesteforløb prøver eleverne kræfter med sælskindet som materiale og får en forståelse for, hvor materialet kommer fra.

Forløbet fokuserer på sælskindets historiske betydning, bæredygtighedsprincipper i grønlandsk sælskindsproduktion samt sælens og sælskindets kulturelle værdi. Her får eleverne mulighed for at føle og undersøge sælskindets anvendelse i kunsthåndværk.

Eleverne prøver selv at arbejde med sælskind. Under besøget skal eleverne gennem kunsten opleve sælen som levende væsen. Desuden undersøger eleverne sælskindet som produkt og håndværk, og forløbet inddrager værkstedsarbejde, hvor eleverne arbejder med sælskind som materiale.

Hvad bruges sælskind til?

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedfremstilling, Dansk - Fremstilling, Dansk - Læsning, Håndværk og design - Design, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering
Fag:
Billedkunst, Dansk, Håndværk og design
Læringsmål:
Færdigheds- og vidensmål
Danskfaget Læsning efter 6. klasse
”Eleven kan orientere sig i tekstens dele.”
”Eleven kan læse ukendte ord i fagtekster.”
”Eleven kan vurdere tekstens perspektiv på et emne.”
Fremstilling, præsentation og evaluering efter 6. klasse
”Eleven kan fremlægge sit produkt for andre.”

Håndværk og Design
Håndværksmaterialer, materialekendskab, materialekombination og udtryk efter 6. klasse
”Eleven kan sammensætte primære materialer til et produkt.”
”Eleven har viden om at sammensætte materialer.”
”Eleven kan kombinere materialer til et produktudtryk under instruktion.”
Design, produktrealisering efter 6. klasse
”Eleven kan alene eller i fællesskab fremstille produkter efter oplæg.”

Billedkunst
Billedfremstilling, maleri og collage efter 6. klasse
”Eleven kan fremstille en collage med en rumlig dimension.”
”Eleven har viden om assemblage.”