Copenhagen Film Festivals
Copenhagen Film Festivals (Fonden de Københavnske Filmfestivaler), står bag festivalerne CPH:DOX, CPH PIX og BUSTER.
BUSTER er skandinaviens største film- og mediefestival for børn og unge i alderen 3-16 år. 14 dage hvert efterår viser festivalen øjenåbnende film fra hele verden og inviterer indenfor til workshops, dialog og unikke oplevelser i filmens og mediernes univers. I alt afholdes 300+ arrangementer i biografer, kulturhuse og på institutioner i København og i hele landet.
Hos BUSTER lægger vi vægt på at præsentere et skarpt kurateret program, særligt målrettet institutioner og alle grundskolens tre trin.
Følg med på www.buster.dk, hvor du også kan tilmelde dig vores nyhedsbrev for skoler eller institutioner.
Det er vores ambition at bidrage til medie- og samfundsdannelse af børn og unge, samt at skabe socialt bevidste samfundsborgere. Her vi møder vores publikum i en læringskontekst og har de bedste forudsætninger for at tilbyde dem øjenåbnende oplevelser, som ikke ellers er mulige indenfor den almindelige undervisningsramme. Programmet er opdelt i tre sektioner, som følger grundskolens trinindeling; indskoling, mellemtrin og udskoling. Hver sektion består af film, tematiske kortfilm-pakker og mediedidaktiske workshops, som kurateres og tilrettelægges med fokus på faglighed og undervisningsrelevante tematikker. Endvidere tilbyder vi undervisningsmaterialer til udvalgte film og et tillægsprogram af perspektiverende og dialogskabende talks, debatter og miniworkshops tilknyttet størstedelen af titlerne på tværs af sektionerne i samarbejde med forskellige partnere og organisationer. Programmerne tilrettelægges så de komplimenterer læringsmål og understøtter undervisningen.
Med filmoplevelsen som omdrejningspunkt præsenterer festivalen et skole- og børnehaveprogram, der med en faglig og tematisk indgangsvinkel ønsker at lægge op til læring gennem dialog og skabelsen af perspektiv. BUSTER præsenterer hver år film med en lang række forskellige temaer.
BUSTERs workshopprogram er medieorienteret og har fokus på digital dannelse. Følgende parametre kommer ofte i spil i løbet af en workshop:
· Æstetik: Kreativitet, billed- og/eller lydkomposition, filmiske virkemidler
· Narration: Historiefortælling og den personlige fortælling
· Kildekritik og etik: Produktionsorienteret dialog om video og billeder på internettet
· Tekniske og praktiske færdigheder: bl.a. software og digitale værktøjer
· Almenpædagogik: Samarbejde, sammenhold, og brugen af det alternative læringsrum