Om arrangementet

Dato
Sted
Digitalt via Microsoft teams
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis

Denne temadag er afholdt

Copied!

Når undervisningen vækker følelser hos eleverne

Hvilke pædagogiske metoder er relevante for undervisning, der vækker følelser hos eleverne? På denne temadag dykker vi ned i udvalgte metoder, der særligt fremmer denne type undervisning og diskuterer deres potentialer og udfordringer.
Dato
Sted
Digitalt via Microsoft teams
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis

Denne temadag er afholdt

Copied!

Børn undervises på Arbejdermuseet. Foto: Malthe Ivarsson

Denne temadag er afholdt.

Se præsentationer fra temadagen her

På temadagen vil vi, med udgangspunkt i Professor emeritus i pædagogik Olga Dysthes begreber, sætte fokus på dialogisk undervisning og lægge vægt på begrebet kontrasterende stemmer. Efterfølgende vil vi gennem udvalgte cases fra eksterne læringsmiljøer diskutere metodernes potentialer og udfordringer, og herunder normkritisk pædagogik. Der vil undervejs være mulighed for at reflektere over egen og andres praksis med undervisning, der vækker følelser hos eleverne. 

13.00 – 13.10
Velkomst og rammesætning af dagen
V. Ane Riis Svendsen og Lars Volf Jensen, pædagogiske udviklingskonsulenter i Skoletjenesten 

13.10 – 13.55
Dialogbaseret undervisning - oplæg og case
V. Nana Bernhardt, Undervisnings- og udviklingsansvarlig på SMK - Statens Museum for Kunst
Med udgangspunkt i Olga Dysthes begreber præsenterer Nana den dialogbaserede undervisning. Der vil særligt blive lagt vægt på begrebet “kontrasterende stemmer”, som også vil være et fokus i den case, som Nana tager med, og som vi skal arbejde med.  

13.55-14.00
Kort pause

14.00-14.30
Dialogbaseret tilgang til undervisning
V. Lise Milan Nielsen, undervisningsansvarlig på Immigrantmuseet
Hvordan styrkes dialogen i undervisningen gennem debatspil i en styret rammesætning? Og hvordan anvendes rollespil til dialog om forskellige menneskers følelser i konkrete historiske situationer?

14.30-14.55
Normkritisk pædagogik
V. Marlene Reinholt Kramm, undervisnings- og udviklingsansvarlig på Museum Vestsjælland
Hvordan håndteres følsomme emner i en praksis, hvor kønsstereotype opfattelser synliggøres og udfordres gennem rollespil og dialog? Oplægget tager udgangspunkt i et undervisningsløb til udstillingen ”Carmen Curlers iscenesat”. 

14.55-15.00
Afrunding
V. Ane Riis Svendsen og Lars Volf Jensen, pædagogiske udviklingskonsulenter i Skoletjenesten 

Spørgsmål til indhold

Portræt af Lars Volf Jensen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesten

Lars Volf Jensen

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
24 61 66 42
Se profil

Spørgsmål til tilmelding

Marie Broen Jensen Skoletjenesten

Marie Broen

National koordinator
Tlf
21 69 32 14
Se profil