Undervisning i eksterne læringsmiljøer

Hvad er et eksternt læringsmiljø?

Eksterne læringsmiljøer rummer mange forskellige typer af besøgssteder. Det kan være museer, kunsthaller, samlinger, slotte, borge, befæstninger, arkiver, akvarier, forsyninger, naturcentre, haver, teatre, filmhuse, kulturmiljøer, organisationer m.fl.

Når du som lærer vil inddrage de eksterne læringsrum i undervisningen, er der forskellige typer undervisningsforløb og forskellige måder at samarbejde på. Alle er de med til at forme, hvad åben skole er og kan. Vi kan forstå åben skole som alt fra et-times forløb, der foregår uden for skolen til de tætte og længerevarende partnerskaber mellem skoler og eksterne læringsmiljøer.

Sidder du selv i et eksternt læringsmiljø, og er I interesserede i at blive oprettet som udbyder på skoletjenesten.dk, så skal I opfylde en række kriterier.

Hvorfor bruge eksterne læringsmiljøer?

De eksterne læringsmiljøer bruges hver dag af børn og unge; både i daginstitutioner, skoler og på ungdomsuddannelser. Men hvorfor er det en god idé at inddrage museer, kulturinstitutioner, forsyninger, virksomheder og andre eksterne læringsmiljøer i undervisningen? Og hvordan bidrager det til børnenes læring og dannelse?

Her får du fire gode grunde til at bruge eksterne læringsmiljøer:

1. Understøtte skolens formål og institutionernes læreplaner

Du kan bruge museer og andre eksterne læringsmiljøer for at give dine elever oplevelser, der bliver til faglige og sociale erfaringer. Det sker, når de indgår længerevarende forløb i et eksternt læringsmiljø, hvor de fordyber sig sammen med fageksperter og med afsæt i unikke miljøer og nye måder at arbejde på. Når eleverne afprøver nye måder at arbejde med det faglige indhold på, er det med til at udvikle deres tillid til egne muligheder og virkelyst, fordi de oplever, at de kan bidrage ind i et fagligt fællesskab.

Mødet med de eksterne læringsmiljøer indebærer muligheder for, at elever bliver fortrolige med kulturarv og naturarv. Ikke kun fordi de får ny viden, men også fordi de får et større tilhørsforhold til de steder, hvor samfundets historiske og nutidige genstande opbevares, undersøges og formidles.

2. Give eleverne autentiske oplevelser

Autenticitet er, når noget forekommer i sin originale form, og i eksterne læringsmiljøer er det ofte præsenteret i samlinger og unikke genstande. Når dine elever undersøger genstande og deres sammenhæng med fag, viden og samfund, er det med til at skabe den autentiske oplevelse, fordi undersøgelserne knytter sig til anderledes måder at arbejde på uden for skolen.

Men autenticitet er mere end genstande. Alt det, der knytter sig til genstandene, er også en del af autenticiteten: arkitekturen, miljøet omkring stedet og de fagpersoner, der står for at undersøge det udsnit af verden, som museet beskæftiger sig med. Det er alt sammen en vigtig del af mødet mellem elev og eksternt læringsmiljø.

3. Møde fageksperter

I de eksterne læringsmiljøer kan eleverne opleve skolens fag i praksis. De faglige eksperter på museer og kulturinstitutioner er eksempler på, hvordan aktuelle samfundsmæssige problemstillinger håndteres gennem historiske forståelser, kunst, teknologi og naturvidenskab. Undervisningen i de eksterne læringsmiljøer kan være med til at anskueliggøre, hvordan skolens fag har en konkret relevans og sammenhæng med omverdenen.

Eksterne læringsmiljøer er ikke kun steder, hvor vi opbevarer genstande og viden om dem for eftertiden, men også steder, hvor eleverne kan lære om, hvordan viden bliver til, og hvordan man forholder sig til og løser aktuelle lokale og globale udfordringer.

4. Variere undervisningen

Undervisningen uden for skolen kan for eksempel foregå i byrum, anderledes arkitektoniske rum og udstillingsrum, der er indrettet til at give særlige sanselige oplevelser. Når de anderledes undervisningsrum kombineres med undersøgelser af kunstværker, arkæologiske fund eller for eksempel levende dyr, skaber det variation og dynamik i elevernes skolehverdag.

Elever møder også andre undervisere i de eksterne læringsmiljøer, de møder andre faglige tilgange og dermed nye perspektiver på, hvad et skoleliv indebærer. Ofte oplever lærere, at andre elever end de sædvanlige deltager mere og på nye måder, når undervisningen foregår i eksterne læringsmiljøer.

Hvordan finder du det rigtige undervisningstilbud?

Her på skoletjenesten.dk kan du få hjælp til at planlægge det kommende skoleår, uanset hvor i landet du befinder dig. Sitet rummer omkring 2.500 undervisningstilbud i eksterne læringsmiljøer, og der kommer løbende nye til. I søgemaskinen kan du lægge dine oplysninger ind om fx emne, alderstrin, geografi, tid og sted, og finde det tilbud, der passer til dit besøg og din undervisning.

Undervisning i eksterne læringsmiljøer Københavns Museum Skoletjenesten

Kontakt

Siska Rohr Harrebye Skoletjenesten

Siska Rohr Harrebye

Kommunikationschef
Tlf
24 90 13 68
Se profil

Måske er du også interesseret i