Om nyheden
Nye undervisningstilbud på Designmuseum Danmark stiller skarpt på designprocesser

Mønstre, hverdagsdesign og bæredygtighed. Skoletjenesten på Designmuseum Danmark har åbnet op for booking af en række helt nye undervisningstilbud til alle grundskolens klassetrin.
De yngste indskolingselever skal sanse og lege med mønstre og omsætte deres oplevelser i tekstiltryk, mens elever på mellemtrinnet får til opgave at designe og bygge prototyper af hverdagsobjekter som kopper, lamper og bænke. Med udgangspunkt i en ny udstilling om fremtidens design skal de ældste elever i udskolingen bl.a. arbejde med bæredygtighed, nye materialer og værdibaseret design.
Et skærpet fokus på designprocessen
Fælles for de tre nye grundforløb er, at de giver eleverne mulighed for at være aktivt i en designproces og gå i dybden med dens forskellige faser. Til at understøtte dette har Skoletjenesten på Designmuseum Danmark udviklet en ny model, forklarer undervisningsansvarlig Laura Elkjær:

Tæt samarbejde med museumsinspektører
Som en del af udviklingsarbejdet har Skoletjenesten på Designmuseum Danmark arbejdet sammen med museets udstillingsansvarlige. Ifølge Laura Elkjær betyder den tætte forbindelse mellem undervisning og udstilling både, at der er skabt rum til at eleverne kan arbejde aktivt i udstillingerne, men også at visse udstillingsrum lægger op til refleksion og fordybelse i designprocesser.
Undervisningen på Designmuseum Danmark starter op med det nye skoleår i start september 2022. Lærere kan se og booke de nye undervisningsforløb her.
Læs mere om undervisning på museet her.