Byrummet som kilde
Eleverne får en kort introduktion til arkivet, inden de selv skal ud i byen og kigge op, se detaljer og finde historier. Temaet for dagen kan eksempelvis være industrialiseringen (det moderne gennembrud) eller velfærdssamfundet, og hvilke aftryk det har sat i byen. De skal ud og finde detaljer, som viser, hvad bygninger eller områder har været brugt til før. De skal selv søge oplysninger om bygningen eller funktionen, når de står på stedet, vha. Google. Man skal her tænke over søgeord, information, man får eller ikke får. Retur på arkivet får de en introduktion til de forskellige måder at søge informationer på, når Google ikke rækker. De får en introduktion til søgeord, søgemåder og søgenøgler. De får herudover en introduktion til arkivet med fokus på kilder; har vi alt – og hvorfor eller hvorfor ikke vi har det, herunder en snak om bevaring og kassation. Herefter skal de bruge deres nye viden om søgninger til igen at søge informationer om den bygning, de var ude at se. De skal finde mindst tre nye informationer og skal lave et storyboard, som fortæller om det, de har fundet ud af. Vi runder dagen af med en opsamling på kilder, brugen af kilder og generel kildekritik.