Københavns Befæstning - Kastrup Fort

Kildekufferten

Med afsæt i det autentiske, historiske fort bliver eleverne klogere på, hvordan en kilde kan se ud, og hvad den kan bruges til. Eleverne undersøger kildekufferter fulde af historiske billeder, tekster og historier, som knytter sig til Kastrupfortet. Vi afkoder og bearbejder kilderne og forholder os kildekritisk til, hvad fortiden fortæller.

Beskrivelse af forløbet
’Kildekufferten’ er et forløb som er kvalificerende til kildearbejde og Kastrupfortets historie. Kastrupfortet emmer af historiske spor fra bl.a. anlægsperioden i slutningen af 1800-tallet, tiden under 1. verdenskrig og 2. verdenskrig.

Udstyret med kildekufferter, i form af hæfter fyldt med kilder, skal eleverne gå på opdagelse på Kastrupfortet. De skal arbejde med at sammensætte fortets fysiske levn med de øvrige kilder med det formål at forstå Kastrupfortets over 100 år lange historie og hvad det har haft af betydning for samfundet. Eleverne agerer som historieskabende, når de gennem kildeanalyser selv skal fortolke, sammensætte og fortælle historien om Kastrupfortet – understøttet af vores dygtige underviser.

  • I forløbets første del introduceres eleverne til det at arbejde med kilder, herunder det at selv uanselige spor kan fortælle en kæmpe historie, hvis man altså stiller de rette spørgsmål.
  • I forløbets anden del går eleverne selv på opdagelse i Kastrupfortets historiske miljø udstyret med en kildekuffert.
  • I forløbets tredje del sammensættes elevernes undersøgelser og gennem en tur rundt på fortet, afdækker vi de fysiske kilder og deres historiske sammenhæng.
  • Til sidst konsolideres dagens indhold.

Før forløbet
Forløbet ’Kildekufferten’ konkretiserer elevernes viden om kilder, samt tilhørende begreber. På fortet finder eleverne spor og øver sig i at behandle dem kildekritisk. Forløbet er både for nybegyndere og klasser der før har arbejdet med kilder.
Det er ikke en forudsætning, at eleverne har haft forløb om de historiske begivenheder som berøres i forløbet eller om historiske spor og kilder. Dog kan man, med inspiration fra vores føropgaver øge udbyttet af undervisningsforløbet.
Eleverne skal være delt op i seks grupper. Det svarer til det antal kildekufferter som findes og som tilsammen skal danne forståelsen af fortets historie.

Efter forløbet
Efter endt forløb på Kastrup Fort kan vores efteropgaver benyttes til at konsolidere elevernes nye viden og læringsudbytte og bygge videre på indholdet.

Praktisk
Forløbet foregår udendørs i områder, som kan være glatte og stejle, og det kan blæse en del, da vi er tæt på kysten.
Husk tøj og sko efter vejrforholdene!! I kan lægge rygsække og ekstra tøj i den uopvarmede kasemat-bygning.

Bemærk: Alle praktiske detaljer sendes i en automatisk bekræftelsesmail til mailadressen oplyst i bookingen (tjek evt. spamfilter). Hvis du booker for en kollega, er det vigtigt, at du videresender bekræftelsesmailen.
Det er endvidere vigtigt, at vi har oplysningerne (telefonnummer og mail) på den lærer, som kommer ud med klassen, så vi kan få fat i vedkommende i tilfælde af særlige forhold, informationer, ændringer el.lign.

Periode, hvor forløbet udbydes
Fra april og frem til sommerferien samt efter sommerferien og frem til efterårsferien.

Herunder kan du finde lærervejledning samt før- og efteropgaver

  • Du finder både ét dokument, hvor alt er samlet - Lærervejledning, før- og efteropgaver SAMLET
  • Samt enkelte dokumenter, hvor du kan tilgå lærervejledningføropgaver og efteropgaver hver for sig.

OBS. Der er ikke forskel på opgaverne i henholdsvis det samlede dokument og de dokumenter der er opdelt. Vi har blot opdelt dem således for at imødekomme forskellige arbejdsprocesser. 

Man er altid velkommen til at ringe eller skrive til os, hvis man har spørgsmål.

Elever på Kastrupfortet
Elever på Kastrupfortet.
Foto

Københavns Befæstning

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
600 kr. Gratis
Yderligere priser:
Gratis for folkeskoler fra København, Frederiksberg og Rødovre Kommune
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Historie
Læringsmål:
• At eleverne får styrket deres evne til indlevelse og identifikation gennem følgende af befæstningens dogmer:
- Oplevelse før oplysning
- Historien er fysisk
- Læring gennem fysisk bevægelse
- Samarbejde
• Mulighed for faglig forankring i de autentiske omgivelser

Kompetencemål og fælles mål efter 9. klasse
• Kronologi og sammenhæng
- Eleven kan på baggrund af et kronologisk overblik forklare, hvorledes samfund har udviklet sig under forskellige forudsætninger
- Eleven kan sætte begivenheders forudsætninger, forløb og følger i kronologisk sammenhæng.
- Eleven har viden om begivenheders forudsætninger, forløb og følger
- Eleven kan forklare hvorfor historisk udvikling i perioder var præget af kontinuitet og i andre af brud
- Eleven har viden om historisk udvikling

• Kildearbejde
- Eleven kan vurdere løsningsforslag på historiske problemstillinger
- Eleven kan forklare valget af kildekritiske begreber til analyse af historiske spor, medier og udtryksformer
- Eleven har viden om kildekritiske begreber
- Eleven kan målrettet læse historiske kilder og sprogligt nuanceret udtrykke sig mundtligt og skriftligt om historiske problemstillinger
- Eleven har viden om komplekse fagord og begreber samt historiske kilders formål og struktur

• Historiebrug
- Eleven kan forklare samspil mellem fortid, nutid og fremtid
- Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger
- Eleven har viden om sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger