Kulturskolerne

Kulturpakke - Mig, mit hus og vores by - Dagtilbud: 5-6 år

I dette trivselsforløb får børnene lov til at lege med og forme deres egen identitet og opleve sig selv som individer i gruppen. Samtidig opbygger vi en fælles bevidsthed
om alle børn og deres helt egen måde at udtrykke sig på.

I legen med Le Viseur”* bestemmer man helt selv, hvordan man giver form og kulør til de personer, huse og dele af byen man gerne vil forme. Le Viseur består af forskellige
geometriske former af plastik i mange farver og størrelser, som på gulvet kan sættes sammen og som man kan bygge” med. Børnene bestemmer selv om deres huse repræsenterer virkeligheden, drømme, fantasi eller noget helt tredje. I naboskabet mellem husene vil børnene i fællesskab skulle tage stilling til, på hvilken måde mellemrummene skal udformes og om veje, parker eller legepladser skal etableres og mødes. 

Alle huse skal være forbundet med hinanden langs veje eller stier og på den måde være del af børnegruppens store by, som er under konstant forandring og som nu fortsætter med at blive større og større. I takt med at byen vokser kan man tilføje større kompleksitet og tale om, hvad der skal være i en by for at den kan fungere. Børnene kan derefter aftale med hinanden om at bygge butikker, fabrikker, hospitaler, skoler mm. Forløbet afsluttes med en fælles beundring og præsentation af børnenes helt egen by.

* Le Viseur er udviklet i 1993 af den schweiziske kunstner Gottfried Honegger (1917-2016), der gennem mange år har beskæftiget sig med barnets kreativitet og kognitive indlæring. Når der leges med Le Viseur, er der ingen regler for, hvordan man skal sætte former og farver sammen, hvilket giver det enkelte barn mulighed for at skabe billeder med udgangspunkt i netop den enkeltes valg af former og farver.

Formål

Forløbet Mig, mit hus og vores by” sætter fokus på det enkelte barns udfoldelsesmuligheder og trivslen i børnegruppen på samme tid. I starten er børnene hver for sig, men i takt med at byen bliver større og der, hvor naboskaber opstår, skal de begynde at samarbejde med hinanden. Mellemrummene mellem husene samt fællesarealerne tager form gennem leg og forhandling.

Forløbet

I forløbets begyndelse taler vi om legetøjet Le Viseur, med dets forskellige farver og geometriske former. Vi taler også om, hvordan man kan forme sig selv som menneske og hvordan man kan bygge huse. Hvad består et hus eller lejelighed egentlig af? Vi taler om husets fundamentale byggeklodser med dets tag, facade, døre og vinduer, hvad de skal bruges til og hvad de er lavet af.
Nu begynder børnene at forme sig selv og derefter bygge et hus eller en lejlighed til sig selv. Man bestemmer helt selv om det skal ligne virkelighed eller om det er noget fra ens egen fantasi. Som afslutning af denne fase tager vi en fælles gennemgang og kigger på hinandens værker.


I næste fase taler vi om, hvordan vores samling af huse kan blive til gruppens helt egen by. Nu skal børnene begynde at forbinde kvartererne med hinanden og i fællesskab bygge videre på byen. Her kan der udformes legepladser, skoler, parkanlæg, veje med cykler, biler og meget andet.
Som afslutning gennemgår vi i fællesskab alle byens bygninger og kvarterer og fremhæver både individuelle og fællesskabsmæssige kvaliteter. Børnene opmuntres til at
fortælle hvad de har bygget og hvorfor det ser ud som det gør.

Underviser

Camil Hesse fra Leg med Medier
Læs mere om Le Viseur på: www.legmedmedier.dk

Hvor: Kulturskolerne, Lille sal 
Varighed Én dag, kl. 9.30-12.30, I spiser jeres medbragte madpakker på Kulturskolerne i en frokostpause 
Periode 2024 efterår, 2025 forår.

Mig, mit hus og vores by

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 dag
Pris:
500 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
5, 6
Faciliteter:
  • Mulighed for at spise medbragt mad
  • Mulighed for toiletbesøg
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Kommunikation og sprog
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Social udvikling
Læringsmål:
Denne Kulturpakke understøtter bl.a. disse læringsmål indenfor alsidig personlig udvikling:
"at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn, social og kulturel baggrund.
Den understøtter samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering."