Skolen i gamle dage
Skoletiden står for døren – men hvordan var det før i tiden? Hvad skulle børn lære? Hvordan skulle de opføre sig? Frk. Forchhammer henter sine elever ved døren, og to og to går vi uden en lyd op i skolestuen. Her skal vi synge morgensang, øve bogstaver og skrive med griffel på skifertavler. Vi skal også ”møde” elever fra Rutsker Nordre Skole i 1922 og høre om, hvordan deres skoledag var.
Oplægget er styret af Frk. Forchhammer, således at børnene selv oplever, hvordan det var at være barn/gå i skole før 1956. Efter skolegangen vil der blive samlet op, og vi snakker om, hvad vi har oplevet. Børnene skal sætte ord på forskelle og ligheder, godt og dårligt.
Før besøget:
Snak om børns vilkår før og nu. Læs gamle børnebøger (opbyggelige historier, moralske historier). Se på gamle fotos af børn (hvilket tøj havde de på?). Snak om, hvad regler er (hvorfor har man regler?). Snak om gamle og nye børnenavne (tidligere mere almindeligt at blive opkaldt efter mor/far, eller bedsteforældre/royale). Øv jer på en salme – gerne ''i Østen stiger solen op'' (vi synger de to første vers). Øv bogstaver – eks. eget navn.
Efter besøget:
Tur til skoler i området. Besøg af forældre, bedsteforældre, oldeforældre, der fortæller om deres skoletid.
Besøg evt. et ældrecenter, eller kontakt den lokale pensionistforening eller Ældre Sagen, og spørg, om de vil komme og fortælle.