SOSU – Mig og mit fag
Og hvordan blev SOSU-faget det, vi kender i dag? Alt det og meget mere dykker vi ned i i forløbet “Mig og mit fag”. Her får SOSU-eleverne – gennem dilemmabaseret arbejde, der er koblet til fagets historiske udvikling – styrket deres faglige identitet i mødet med fortidens og nutidens arbejdsmarked og -vilkår. Disse erkendelser bruger vi til at diskutere elevernes fremtidige arbejdsliv samt deres faglige identitet og profession.
SOSU-elever og historien
”Mig og mit fag” henvender sig til GF 2-elever. Undervisningen er bygget op omkring dilemmaer, der knytter sig til SOSU-fagets professionalisering og udvikling fra ulønnet kvindearbejde til i dag at være et fag i sin egen ret baseret på uddannelse, faglighed og professionalisme. Igennem dilemmaerne kommer eleverne til i grupper at dykke ned i historiske dilemmaer og møde arbejds- og livsvilkår, som tjenestepiger, husassistenter og hjemmehjælpere har stået i før dem. Dilemmaerne perspektiverer vi til elevernes egen faglighed og deres fremtidige arbejde for at se, om der er dilemmaer og arbejdsvilkår, der går på tværs af tid og rum.
Gennem genstande, poesi, citater og uddrag fra erindringer vil eleverne stifte bekendtskab med Marie Christensen samt fagets professionalisering og organisering. Alt dette, for at de kan udvikle et sprog og en forståelse af deres egen individuelle faglige identitet og stolthed.
I forløbet vil vi facilitere de svære snakke om køn, arbejdsvilkår og ligestilling ud fra dialogisk-demokratiske principper til undervisningsfacilitering, og vi vil have et stærkt fokus på repræsentation af køn og seksualitet, så alle elever oplever, at det er trygt at deltage med ytringer, holdninger og refleksioner, ligesom vi vil have et særligt fokus på sproglige deltagelsesmuligheder og tilgængelighed.