Kunstmuseum Brandts
Kunstmuseum Brandts præsenterer mere end ti udstillinger om året af ny og klassisk kunst side om side med nutidens populære billeder. Med en samling på mere end 15.000 klassiske kunstværker, internationalt fotografi, film og tegninger kan man på vores adresse midt i Odense opleve nogle af verdens bedste kunstnere, fotografer og billedskabere. Og i vores skiftende udstillinger kan man kan gå på opdagelse i de nye billedformer, der præger vores liv i dag.
For 100 år siden vrimlede huset med mennesker i alle aldre. De arbejde med at spinde uld og væve stoffer. De tunge maskiner har sat deres spor af olie på de gamle trægulve. Mange børn arbejdede på Brandts Klædefabrik. De startede som 10-årige og en del fik læreplads som spindere eller vævere. I dag sker der noget helt andet bag Brandts facader. Det vrimler stadig - nu med gæster i alle aldre, børn i Sanseudstillingen og skoleelever på opdagelse i udstillinger eller i fuld gang med skitser, installationer, foto og video i værkstederne.
Vores undervisningsforløb er altid dialogbaserede og inspirerer til nysgerrighed, begejstring og skaberlyst. Eleverne vil blive stimuleret både intellektuelt kritisk, men også legende åbnet. De vil blive udfordret til at være selvskabende, som enten fotograf, tegner, designer, arkitekt, skuespiller eller skulptør. Kernen er, at eleverne føler sig trygge med os i udstillingerne og i deres egne kreationer, sådan at de overskrider nervøsitet og korrekthed og begejstres sammen med os. På den måde forvandler vi museumsbesøget til en oplevelse som rykker deltagerne ud af hverdagen og ind i nye sider af sig selv.
Vores forløb bygger på en model der kombinerer formel og uformel læring. Først introduceres gruppen til temaet, feltet afgrænses, begreber introduceres, og via billedeksempler og dialog formidles en indgangsvinkel til emnet. Derefter besøges en eller flere aktuelle udstillinger, hvor begreberne tages i brug, der er mulighed for at stille spørgsmål og vi diskuterer emnet. Efter introduktionen og det konkrete møde med udstillingerne, er det praktiske og selvstændige arbejde i fokus; eleverne/kursisterne stilles en opgave, hvor de omsætter deres nyerhvervede viden til en egen produktion. Som afslutning på forløbet præsenteres resultaterne for gruppen, og opgaveløsningen analyseres og diskuteres.