Om nyheden
Mere end et magasin - interview med Merete Essenbæk fra MiD
I: I samarbejde med Skoletjenesten står I bag en kommende temadag om aktivisme. Hvorfor er aktivisme interessant for jer i MiD i et bredere formidlingsperspektiv?
ME: I oktober 2022 udgav vi et MiD-magasin med temaet aktivisme. Gennem temanummerets artikler - og vores arbejde i øvrigt - er det tydeligt, at rigtig mange museer arbejder aktivistisk i deres formidling, men også at der ikke er en fast definition på aktivisme i museumssammenhæng. På den baggrund er det er interessant for os at dykke endnu mere ned i begrebet og museernes forskellige tolkninger af aktivisme i deres formidlingsarbejde.
I: Hvilken værdi kan denne type samarbejde mellem jer og Skoletjenesten skabe?
ME: Vi håber overordnet, at samarbejdet kan skabe synergi og bæredygtighed. Vi vil gerne give temaerne fra vores magasiner et bredere og videre liv gennem arrangementer, netværk og samarbejder. Vi håber selvfølgelig også at nå endnu flere og måske nogle andre gennem denne type samarbejde. Rent praktisk er det aftalen med Skoletjenesten fremadrettet at planlægge og arrangere minimum en fælles temadag om året.
I: Hvordan arbejder I med undervisningsperspektivet i jeres brede formidlingsarbejde i MiD - og hvilken rolle kan Skoletjenesten som videncenter spille i den forbindelse?
ME: Vi ser grundlæggende undervisning som en del af den samlede museumsformidling på linje med udstillinger, arrangementer og pr-arbejde. Skoletjenesten er naturligvis en vigtig samarbejdspartner og en slags storesøster-organisation, når det handler om museumsundervisning. Hvis vi forestiller os et kommende MiD-magasin med et undervisningstema, kunne det være spændende også at koble PLC-medarbejdere og lærere på dette samarbejde. I MiD er vi bevidste om, at der er stor forskel på, hvor meget arbejdet med undervisning fylder hos vores medlemmer; nogle arbejder kun med undervisning, andre med undervisning og udgravning og en helt tredje grupper er fx involveret i både udstilling, undervisning og arrangementer.