Om nyheden

Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Valgfag styrker unges demokratiske selvtillid

Arbejdermuseets nye valgfag ”Unge stemmer” styrker udskolingselevers demokratiske selvtillid. Det viser resultater fra forskere, der har fulgt fagets tilblivelse. Læs om resultaterne og fagets indhold i ny publikation.
Type
Nyhed
Udgivet
Copied!

Danske unge ved meget om demokrati og har et højt engagement. Alligevel tror næsten halvdelen af dem ikke, at deres holdninger er værd at lytte til. Det er baggrunden for at Arbejdermuseet i de seneste to år har udviklet valgfaget ”Unge stemmer”, der nu udbydes til udskolingselever.

En demokratisk pædagogisk tilgang

Valgfagets formål er både at give eleverne forståelse for det samfund, de lever i og mod til at tage ordet.  Der er fokus på processen, ikke produktet i forhold til elevernes læring. Og elevernes demokratiske selvtillid styrkes via en demokratisk pædagogisk tilgang, hvor eleverne bliver støttet og udfordret til at se flere perspektiver af den samme sag.

Læs publikationen her

Få mere information

Den nye publikation om ”Unge stemmer” beskriver, ud over fagets indhold, hvad det kræver af lærere og elever, hvordan I bliver en del af det samt følgeforskeres resultater i forhold til fagets læringsudbytte.

Læs om ”Unge stemmers” tilblivelse

Kontakt

Ane Riis Svendsen Skoletjenesten undervisningstilbud

Ane Riis Svendsen

Undervisnings- og udviklingsansvarlig / Koordinator, Arbejdermuseet / Pædagogisk udvikling
Tlf
28 92 36 71
Se profil

Måske er du også interesseret i