Om nyheden
Skoletjenestens årsberetning: Ind på skærmen! Ud af døren!
2020-21 blev et år med nytænkende undervisning, flere partnerskaber vestpå og tid til trivsel og fællesskaber for børn og unge. Det er et år, hvor vi ikke kommer udenom corona, men også oplevede et glædeligt gensyn, da eleverne for alvor kom tilbage i efteråret 2021. I Skoletjenestens nye årsberetning inviterer vi på besøg i vores konsulentopgaver, ud til nogle af vores arrangementer og ind i de samarbejder, hvor vi sætter viden i spil.
Læs Skoletjenestens årsberetning 2020-21
Ind på skærmen og ud af døren!
Selvom besøgstallene har været lave som følge af corona og nedlukning, har de eksterne læringsmiljøer ikke ligget stille. Dels har perioden været præget en kæmpe indsats for at tilpasse undervisningsforløb, så eleverne stadig kunne komme afsted, dels har begrænsningerne været befordrende for kreativiteten. Særligt to tendenser har gjort sig gældende: Udvikling af nye digitale tilbud og virtuelle forløb og udeundervisning, hvor museumsrummet eller undervisningslokalet er erstattet af eller suppleret med aktiviteter udendørs.
Skoletjenesten rykker tættere på
Nye partnerskaber med både museer og kommuner vest for Storebælt har rykket os endnu tættere på de mange eksterne læringsmiljøer rundt om i landet, hvor regionale koordinatorer er omdrejningspunkt for Skoletjenstens aktiviteter i lokalområdet. De nye koordinatorer sikrer viden om lokale forhold og indsatser, opbygger netværk, afholder arrangementer og giver sparring. I årsberetningen kan du møde det meste af holdet bag Skoletjenesten og se, hvor de regionale koordinatorer holder til.
Samarbejde og sparring til sektoren
79 aktører har i årets løb brugt Skoletjenesten til større eller mindre udviklingsopgaver. Nogle har haft behov for opstartshjælp til en ny skoletjeneste, mens andre har fået sparring til at udvikle nye indsatser i en eksisterende skoletjeneste, opkvalificere undervisere, udvikle forløb eller andet. I årsberetningen kan du se de mange eksterne læringsmiljøer og møde tre meget forskellige steder og problemstillinger.
Tid til trivsel og fællesskaber
2020-21 bragte børn og unges trivsel på dagsordenen, både i den offentlige debat og på den uddannelsespolitiske arena. Det blev også nærværende i Skoletjenestens arbejde, og det blev tydeligt, at de eksterne læringsmiljøer har noget særligt at tilbyde. Årsberetningen giver eksempler på, hvordan Skoletjenesten har sat fokus på elevernes trivsel gennem både puljer og partnerskaber.