Om arrangementet

Dato
Sted
Nationalmuseet: Indgang via museets personaleindgang ved Frederiksholms kanal 12, hvor det vil være muligt at komme ind mellem 8.30 og 9.00.
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Temadag om kulturhistorisk didaktik

Hvad er kulturhistorisk didaktik? I Danmark er der et væld af kulturhistoriske museer og kulturinstitutioner med forskellige genstandsfelter. Er der nogle fælles træk, som kendetegner deres undervisning på tværs? Kom med når vi sammen undersøger, om der findes en kulturhistorisk didaktik?

Denne temadag er afholdt
Dato
Sted
Nationalmuseet: Indgang via museets personaleindgang ved Frederiksholms kanal 12, hvor det vil være muligt at komme ind mellem 8.30 og 9.00.
Type
Temadage
Målgruppe
Undervisere i eksterne læringsmiljøer
Pris
Gratis, men der opkræves gebyr ved udeblivelse
Copied!

Børn i udklædning med skjold. Foto: Vikingeskibsmuseet

I løbet af 2023 har en arbejdsgruppe i Skoletjenesten drøftet og beskrevet fælles træk ved undervisningen på forskellige kulturhistoriske museer. Formålet har været at undersøge mulighederne for at udvikle en didaktisk tilgang inden for kulturhistorien. 

På temadagen vil arbejdsgruppens foreløbige resultater blive præsenteret, understøttet af cases og eksempler på undervisningspraksis fra forskellige kulturhistoriske museer. 

På dagen diskuterer vi også, hvorvidt der er fælles træk, der definerer kulturhistorisk undervisning for børn og unge, og om - eller hvordan - man kan tale om en kulturhistorisk didaktik. Som modvægt, supplement og kritisk input vil temadagen indeholde oplæg, der giver mulighed for at overveje, hvordan kulturhistorisk undervisning positionerer sig i forhold til historieundervisning i grundskolen. 

Program

Hent printventligt program i pdf her

9.00 - 9.15 
Velkomst og rammesætning 
V. Henrik Guldager Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent, Skoletjenesten – videncenter for eksterne læringsmiljøer & Mette Byriel-Thygesen, museumsinspektør og undervisningsredaktør, Nationalmuseet 

9.15 – 9.45 
Kort oplæg og drøftelser: Mulige orienteringer i en kulturhistorisk didaktik  
Præsentation af de foreløbige resultater af Skoletjenestens undersøgelser af fælles træk ved undervisningen på en række kulturhistoriske museer. 
V. Henrik Guldager Johnsen, Skoletjenesten
Find præsentationen her

9.45 – 10.30
Oplæg: Tilgange til historieundervisning og koblinger til historiebevidsthedsbegrebet 
Oplægget sætter fokus på en brugerstyret tilgang til historien; hvordan elever udvikler historiebevidsthed gennem historiebrug i mange andre arenaer end den formelle historieundervisning. Oplægget forholder sig også til kultur og historie som begreber – og bidrager derigennem med et kritisk perspektiv på betegnelsen kulturhistorisk didaktik.
Find præsentationen her

Claus Haas er oprindeligt uddannet skolelærer, senere cand.pæd. i historie og samfundsfag fra Danmarks Lærerhøjskole, Ph.d. i medborgerskab og demokratisk didaktik. Fra 2001 til 2023 underviser og forsker ved DPU og Aarhus Universitet med særlig vægt på politisk dannelse, historiedidaktik og -bevidsthed, identitetspolitik, kulturarv, fortidsbrug og erindring.

 

10.30 – 10.45
Dialog med Claus Haas (om hans oplæg)
Igennem en faciliteret dialog skaber vi koblinger og undersøger spændingsfelter mellem henholdsvis kulturhistorisk didaktik og -undervisning og folkeskolens historiedidaktik og -undervisning. 

10.45 - 12.15
Workshops: Deltagerne deler sig op og deltager på skift i: 
1) oplæg og afprøvning i udstillinger på Nationalmuseet ved Mette Byriel-Thygesen, museumsinspektør og undervisningsredaktør, Nationalmuseet  
2) drøftelser af dilemmaer i undervisningen på kulturhistoriske museer med afsæt i cases fra kulturhistoriske museer. Formålet med drøftelserne er at skabe en refleksiv fælles dialog der udforsker årsager og antagelser om undervisning – for måske sammen at komme frem til nye relevante spørgsmål og udfordringer i forhold til undervisning på kulturhistoriske museer.

12.15 – 13.00
Frokost 

13.00 - 13.15
Intro til eftermiddagens praksisspor
V. Vikingeskibsmuseet, Gammel Estrup og Kolding Stadsarkiv

13.15 – 14.15
3 praksisspor: Oplev og deltag i praksis fra forskellige kulturinstitutioner:
Spor 1: Vikingeskibsmuseet: Fra eksperimentalarkæologisk metode til undersøgelsesbaseret undervisning
Spor 2: Gammel Estrup: Kildebrug på Gammel Estrup: sanselig og genstandsorienteret historieundervisning 
Spor 3: Kolding Stadsarkiv: Historisk materialitet og didaktik i eksterne læringsmiljøer 

14.15 - 14.30
Kaffe og Kage 

14.30 – 14.55
Opsamling på temadagen: Vi laver en kort plenumopsamling på dagen 
Der har forhåbentligt rejst sig en række nye spørgsmål og erkendelser i løbet af dagen – lad os dele dem med hinanden; hvad er kulturhistorisk didaktik? Hvordan giver det mening at tale om en kulturhistorisk didaktik? Hvad er der behov for på museerne og i skolen – og hvordan kan en kulturhistorisk didaktik bidrage til både museers og skolers formål og undervisning? 

14.55 – 15.00
Tak for i dag

Spørgsmål til indhold og tilmelding:

Portræt Henrik Guldager Johnsen, pædagogisk udviklingskonsulent i Skoletjenesen

Henrik Guldager Johnsen

Pædagogisk udviklingskonsulent
Tlf
29 13 93 26
Se profil