MUNDU - center for global dannelse

Den globale tøjkrise – et gæstelærerbesøg

Dyk ned i tøjets værdikæder og engager jeres elever i at kigge deres egne garderobe og forbrugsmønstre efter i sømmene med en workshop faciliteret af MUNDU.

MUNDU facilitere en engagerende to-lektioners workshopbesøg i tilknytning til undervisningsmaterialet ”Den globale tøjkrise”. To facilitatorer fra MUNDU kommer ud på skolen og står for afviklingen af introduktions workshoppen. 

Workshoppens indhold
På workshoppen vil eleverne få en kort introduktion til den økonomiske model ’Doughnut-modellen’, før de selv skal arbejde med at identificere ting i deres egen hverdag, som kan være problematiske for at skabe en bæredygtig klode. Derefter dykker de ned i t-shirtens rejse og arbejder med at identificere de forskellige led i t-shirts produktion og hvor det kan være problematisk ift. bæredygtighed. Workshoppen foregår på DIN skole.

Workshoppen fungerer også som en introduktion til det digitale undervisningsmateriale ’Den globale tøjkrise’, som er gratis tilgængeligt på MUNDUs digitale læringsplatform “Dit liv-vores planet”. 

Undervisningsmaterialet “Den globale tøjkrise”
Undervisningsmaterialet “Den globale tøjkrise” er bygget op som et scenariedidaktisk ugeforløb, men kan også benyttes i mindre “bidder”. Materialet har et plug’n’play- format, som gør, at det kan bruges direkte i undervisningen og kræver minimal forberedelse. 
Gennem forløbet skal eleverne hjælpe det fiktive tøjfirma Eliwo med at gøre deres tøjproduktion mere etisk og bæredygtig. Eleverne bliver i forløbet ført gennem forskellige faser af tøjets livscyklus, og har her til opgave at tage mere bæredygtige og etiske valg for det fiktive tøjfirma. Eleverne vil støde på digitale shitstorme, stå over for etiske dilemmaer og blive præsenteret for menneskeskæbner, fjernt fra deres hverdag. Gennem ugen skal eleverne i grupper producere en række produkter, som fx. brochure, rollespil, digte og reklamevideoer. For at producere produkterne, må eleverne bruge og udvikle deres kreative og analytiske kompetencer.

Materialet opfylder en række Fælles Mål indenfor dansk, samfundsfag, geografi og matematik.

Formål
Gennem den fiktive virksomhed Eliwo får eleverne et  indblik i virkelige problemstillinger, som virksomheder står overfor, og lærer om det fælles ansvar, vi alle sammen har for at skabe en bæredygtig og retfærdig planet, hvor vi alle kan trives nu og i fremtiden.
Eleverne vil gennem undervisningsmaterialet arbejde med spørgsmål som:

  • Hvilken rejse har din t-shirt været på, før den hænger i dit tøjskab? 
  • Hvor ender alt det tøj, vi bruger tre gange og smider væk? 
  • Er det virksomheder eller forbrugeren, der bærer ansvaret for at skabe en mere bæredygtig produktion af tøj?

Materialet kan tilgås fra 1. august 2024 på www.ditlivvoresplanet.dk

Billede der viser tøjforbrug

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
2500 kr.
Yderligere priser:
Prisen er for op til 2 klasser. Derudover kommer transportomkostninger.
Max deltagere:
60 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedfremstilling, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Læsning, Elevernes alsidige udvikling, Filmkundskab - Filmproduktion, Fysik/kemi - Kommunikation, Fysik/kemi - Perspektivering, Geografi - Kommunikation, Geografi - Modellering, Geografi - Undersøgelse, Geografi - Perspektivering, Håndværk og design - Håndværk - materialer, Matematik - Matematiske kompetencer, Medier - Medieanalyse, Natur/teknologi - Kommunikation, Natur/teknologi - Undersøgelse, Natur/teknologi - Perspektivering, Samfundsfag - Politik, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Billedkunst, Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Geografi, Håndværk og design, Innovation og entreprenørskab, Matematik, Natur/teknologi, Projektopgaven, Samfundsfag
Læringsmål:
Formål
Gennem den fiktive virksomhed Eliwo får eleverne et indblik i virkelige problemstillinger, som virksomheder står overfor, og lærer om det fælles ansvar, vi alle sammen har for at skabe en bæredygtig og retfærdig planet, hvor vi alle kan trives nu og i fremtiden.
Eleverne vil gennem undervisningsmaterialet arbejde med spørgsmål som:

Hvilken rejse har din t-shirt været på, før den hænger i dit tøjskab?
Hvor ender alt det tøj, vi bruger tre gange og smider væk?
Er det virksomheder eller forbrugeren, der bærer ansvaret for at skabe en mere bæredygtig produktion af tøj?