Kulturhuse & Biblioteker Aabenraa

Der var engang...

...et skoletilbud hvor elever blev sendt på et spændende postløb, og lærte at samarbejde om at lave deres eget eventyr.

Dette skoletilbud er et kreativt bidrag til elevernes læselyst og dermed læseudvikling. Arbejdsformen er motiverende, da eleverne skal bevæge sig rundt i et postløb og indsamle konkrete materialer, som de skal bruge til at lykkes med opgaven, nemlig at lave deres eget eventyr. De samarbejder i grupper om at løse opgaverne, finde på eventyret og fremlægge for klassen, hvilket understøtter deres tilhørsforhold og sociale relationer i klassen.

Eleverne arbejder i grupper og skal gennem kropslige, sanselige og dialogiske metoder lave et eventyr, som de fortæller for klassen. Forløbet kan afvikles på biblioteket, i klasselokalet, i gymnastiksalen eller udendørs. Det kræver blot, at eleverne kan sidde på gulvet med afstand mellem grupperne.
 

Forløbet er struktureret i 3 dele: Forforståelse, postløb og produktion.
 

I del 1 lærer vi om handlingsbroen med udgangspunkt i eventyret om Rødhætte. 

Del 2 består af postløbet, hvor eleverne samler elementer til deres egen historie, som efterfølgende fortælles for klassen. 

I del 3 skal eleverne arbejde videre med deres eventyr og lave en tegnefilm i Scratch Junior, hvor de arbejder med kodning og dermed træner deres computationelle tænkning. 

Praktisk information

Det hele varer ca. 4 timer inklusiv formiddags- og frokost pauser.  (Forløbet kan også deles op, og tages over flere dage)

Det kan både foregå på jeres skole og hos os på et af vores biblioteker. 

Vi stiller remedier og opgaver til rådighed. Alt, I behøver, er at afsætte tiden.

Lærerens rolle: læreren har det pædagogiske ansvar, og kan fungere som hjælper på posterne.

Ring endelig, hvis I har spørgsmål.

Der var engang...

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
4 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
1., 2., 3.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, It og medier, Sproglig udvikling
Læringsmål:
- Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer.
- Eleven kan udarbejde enkle tekster med titel, start, midte og slutning.
- Eleven kan lege med sprog, billeder og fortælling
- Eleven kan følge forløbet i en fortælling
- Eleven kan præsentere sit produkt i nære sammenhænge