Kongernes Samling - Rosenborg Slot

Det bedste af Rosenborg (ungdomsuddannelser)

Tag med på vores omvisning på Rosenborg, hvor kongernes og dronningernes historie er i centrum, og hvor magten udspillede sig gennem århundreder. Genstandene og fortællingerne vækker historien til live, gør den nærværende og lader os komme helt tæt på det levede liv på det lille lystslot midt i Kongens Have for mere end 400 år siden.

Fire generationer af konger benyttede engang Rosenborg, og igennem dem udfoldes danmarkshistorien i et kongeligt perspektiv.

Kom med på en klassisk omvisning om Christian 4.s elskede Rosenborg, hvor eleverne sammen med museets læringspilot går i fodsporet på Danmarks konger og dronninger.

Forløbet sætter fokus på de helt særlige genstande, rum og fortællinger, der indkapsler Rosenborgs 400 år lange historie. Oplev blandt andet Christian 4.s private gemakker, hvorfra han kunne fremstå som en mægtig renæssancekonge, Frederik 3.s audiensgemak, hvor enevældens iscenesættende tid udfoldes, og Riddersalen, hvor Christian 5.s storslåede gobeliner vidner om Danmarks brændende ønske om at generobre titlen som Nordens hersker. Forløbet slutter i skatkammerets dyb, hvor I kommer helt tæt på Christian 4.s renæssancekrone og hører om de tanker, han gjorde sig om udformningen af netop denne krone.

Forløbet kan købes i webshoppen på www.kongernessamling.dk. Ved spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores bookingafdeling på tlf. 33 18 60 55, telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10 til 12, eller på e-mail: booking@kosa.dk. I tilfælde af afbestilling mindre end 14 dage før tidspunktet for turens afvikling vil det fulde beløb blive opkrævet. 

Ridersalen på Rosenborg
Ridersalen på Rosenborg.
©

Kongernes Samling

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
550 kr.
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Erhvervsuddannelse:
EUD, EUX, Læreruddannelser
Ungdomsuddannelse:
HF, HHX, HTX, VUC
Fag:
Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Forløbets struktur og metoder er med til at understøtte følgende læringsmål for ungdomsuddannelserne:
At eleverne kan reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende.
At eleverne på et fagligt grundlag argumenterer sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placerer disse i sammenhæng og indgår i en faglig dialog.