Fredens Hus

Dialogværksted

Fredens Hus i Gellerup tilbyder gratis dialogværksteder for udskolingselever. Formålet er at engagere eleverne i refleksion og dialog om tro, religion og livssyn, og skabe et trygt rum hvor de kan øve sig i at udtrykke deres synspunkter og lytte til andres. Gennem samtaleøvelser styrkes deres selvtillid og nysgerrighed, og de lærer at navigere i forskelligheder og uenigheder på en respektfuld måde. Værkstederne fremmer demokratisk dannelse ved at klæde eleverne på til aktivt at deltage i samfundet, og de udvikler evnen til at føre nysgerrige og kritiske samtaler på tværs af tro, religion og livssyn.

Formålet med dialogværkstederne er at skabe et trygt rum, hvor eleverne kan udtrykke deres synspunkter og lytte til andres med respekt og åbenhed. Eleverne lærer at udfordre fordomme og forstå værdien af at navigere i forskellighed og uenighed. Dialogværkstederne faciliteres af to dialogpiloter, som er unge voksne, der fungerer som rollemodeller for den gode og ærlige samtale. De bruger aktivt deres egne erfaringer med tro og livssyn for at fremme en åben og inkluderende dialog i klasseværelset. Undervisningen foregår gennem strukturerede samtaleøvelser, gruppeaktiviteter og personlig refleksion. Lærerne får tilgængeligt undervisningsmateriale, så de kan fortsætte arbejdet med temaerne efter værkstederne. 

Vi tilbyder dialogværkstederne til udskolingselever ude på skolerne, men det er også muligt for klasser at komme på besøg i Gellerup, hvor værkstederne vil foregå på Gellerup Højskole.

Dialogværkstederne handler om at øve sig i at være nysgerrig og stille spørgsmål
Dialogværkstederne handler om at øve sig i at være nysgerrig og stille spørgsmål

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Kommunikation, Dansk - Lytning, Dansk - Tale, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom, Kristendomskundskab - Livsfilosofi og etik, Samfundsfag - Samfundsfaglige metoder, Samfundsfag - Sociale og kulturelle forhold
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Kristendomskundskab, Samfundsfag
Læringsmål:
1. Skabe et trygt rum for refleksion: Eleverne skal kunne udtrykke deres synspunkter og lytte til andres i en tryg og støttende atmosfære.
2. Styrke identitet og selvtillid: Eleverne skal udvikle selvtillid og nysgerrighed i forhold til deres egne og andres livssyn og tro gennem leg og samtaleøvelser.
3. Fremme demokratisk dannelse: Eleverne skal lære at navigere i forskellighed og uenigheder på en respektfuld måde, hvilket klæder dem på til aktivt at deltage i samfundet.
4. Udvikle respektfuld dialog: Eleverne skal kunne føre nysgerrige og kritiske samtaler og indgå i ligeværdige relationer på tværs af tro, religion og livssyn.

Se alle tilbud fra: