Fredens Hus

Dialogværksted

Fredens Hus i Gellerup tilbyder dialogværksteder for elever på ungdomsuddannelser. Formålet er at engagere eleverne i refleksion og dialog om tro, religion og livssyn, og skabe et trygt rum hvor de kan øve sig i at udtrykke deres synspunkter og lytte til andres. Gennem samtaleøvelser styrkes deres selvtillid og nysgerrighed, og de lærer at navigere i forskelligheder og uenigheder på en respektfuld måde. Værkstederne fremmer demokratisk dannelse ved at klæde eleverne på til aktivt at deltage i samfundet, og de udvikler evnen til at føre nysgerrige og kritiske samtaler på tværs af tro, religion og livssyn.

Formålet med dialogværkstederne er at skabe et trygt rum, hvor eleverne kan udtrykke deres synspunkter og lytte til andres med respekt og åbenhed. Eleverne lærer at udfordre fordomme og forstå værdien af at navigere i forskellighed og uenighed. Dialogværkstederne faciliteres af to dialogpiloter, som er unge voksne, der fungerer som rollemodeller for den gode og ærlige samtale. De bruger aktivt deres egne erfaringer med tro og livssyn for at fremme en åben og inkluderende dialog. Undervisningen foregår gennem strukturerede samtaleøvelser, gruppeaktiviteter og personlig refleksion. Lærerne får tilgængeligt undervisningsmateriale, så de kan fortsætte arbejdet med temaerne efter værkstederne. 

Dialogværkstederne hos Fredens Hus tilbydes til elever på ungdomsskoler og finder sted på Gellerup Højskole. Her kan besøget kombineres med et besøg i Gellerup kirke. 

Dialogværkstederne handler om at øve sig i at være nysgerrig og stille spørgsmål

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
1000 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Ungdomsuddannelse
Erhvervsuddannelse:
EUD, EUX, Læreruddannelser, Tekniske skoler
Ungdomsuddannelse:
EUD, EUX, HF, HHX, HTX, STX, VUC
Fag:
Almen studieforberedelse, Arbejdsplanlægning og samarbejde, Dansk, Religion, Samfund og sundhed, Samfundsfag
Læringsmål:
1. Skabe et trygt rum for refleksion: Eleverne skal kunne udtrykke deres synspunkter og lytte til andres i en tryg og støttende atmosfære.
2. Styrke identitet og selvtillid: Eleverne skal udvikle selvtillid og nysgerrighed i forhold til deres egne og andres livssyn og tro gennem leg og samtaleøvelser.
3. Fremme demokratisk dannelse: Eleverne skal lære at navigere i forskellighed og uenigheder på en respektfuld måde, hvilket klæder dem på til aktivt at deltage i samfundet.
4. Udvikle respektfuld dialog: Eleverne skal kunne føre nysgerrige og kritiske samtaler og indgå i ligeværdige relationer på tværs af tro, religion og livssyn.

Se alle tilbud fra: