UngRingsted

Digital trivsel

I 3. klasse har mange elever fået en smartphone og er hyppige brugere af internettet og sociale medier. Men ved de egentlig, hvordan man gebærder sig på nettet, eller har de bare fået nøglerne til bilen uden overhovedet at vide noget om trafiksikkerhed?

Mange børn får telefoner allerede i indskolingen, og mange er en del af digitale fællesskaber, fx via onlinespil. Derfor er det relevant at sætte digital dannelse på dagsordenen tidligt i skoleforløbet. Vores oplæg er bygget op omkring det at være en god ven også gælder online og vigtigheden af at have en voksen, som man kan gå til. Her taler vi med forældrene om, at netop her har de et særligt ansvar. Vi benytter også lejligheden til at tale generel trivsel og det gode forældresamarbejde, og hvor man som forældre kan få hjælp til de aktuelle platforme, hvor deres børn er online.


Forløbsbeskrivelse:
Undervisningen er en vekselvirkning mellem oplæg, dialog, aktiv vurdering, cases og en kort film. 

Praktisk info:
Det tilstræbes at undervisningen afvikles i uge 43 – 51, dog kan det efter aftale planlægges på et andet tidspunkt af året. Undervisningen foregår i eget klasselokale. Der afholdes 1,5 times forældremøde om aftenen.

Kontakt: 
Kontakt den SSP-konsulent, der er tilknyttet din skole – find din SSP’er i vedhæftede dokument, her på siden.

Børn der sidder "aktive" på deres mobiler

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3 timer
Pris:
Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
3.
Kompetenceområde:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab - Sundhed og trivsel
Fag:
Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Læringsmål:
Kompetence mål: Eleven kan forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel og eget liv.


Færdighedsmål: Eleven kan samtale om egen sundhed og trivsel.


Vidensmål: Eleven har viden om enkle sundheds- og trivselsfaktorer


Konkretisering af færdighedsmål: At eleven kender til basale regler for god omgangstone og hvordan man færdes sikkert på nettet. At eleverne får en følelse af, at man altid kan tage fat i en voksen, hvis noget går galt online.


Konkretisering af vidensmål: At eleven har viden om, at nettet også er et sted og et fællesskab, og at der her gælder de samme ’trivselsregler’, som andre steder. At eleven har viden om, hvor om hvor de kan få hjælp, hvis de står i en svær situation på nettet.