Digital trivsel
Hvilken effekt har de sociale medier på os, og hvordan kan vi blive mere bevidste om deres påvirkning (fx reklamer, ”fake news”)? Hvordan taler vi sammen med og om hinanden på de sociale medier, og hvilke konsekvenser kan det have? Hvordan håndterer vi uønsket opmærksomhed online (fx deling af billeder, mobning, pædofile)? Hvilke redskaber bruger hackerne, og hvordan undgår man at blive svindlet?
Formål: At eleverne i højere grad får en kritisk tilgang til oplysninger, de får på nettet. At eleverne kender de ressourcer, der er tilgængelige for børn og unge.
Læringsmål: Cybersikkerhed, digital dømmekraft
Form: Powerpoint-oplæg hvor vi diskuterer videoer, billeder, spørgsmål. Klassen deles løbende op i små hold, der diskuterer, og vi samler op for klassen. Spørgsmål kunne være: Hvilke eksempler har I på målrettede reklamer på de sociale medier?
Lærerens rolle: Vi forventer, at læreren tager klasseledelsen. Det er også vigtigt, at eleverne fortsat tænker kritisk.
Medierådets kategorier: Samvær og trivsel, Sociale medier, Sikkerhed og privatliv
Sted: Jeres skole eller bibliotekerne