DRAGER & mytiske væsner
Vi går på opdagelse i naturvidenskabens historie og undersøger, hvordan fund af dinosaurknogler kan have ledt til myter om drager. Deltagerne undersøger adskillige genstande fra forskellige arter, der viser, hvordan elementer fra mere end ét dyr indgår i dragefortællinger – både i Europa og resten af verden.
Oplægget udfordrer elevernes perspektiv på naturvidenskab som statisk viden og præsenterer i stedet, hvordan vores viden om verden konstant ændrer sig gennem tiden.
De får også prøvet kræfter med middelalderlige fremstillinger af (fabel)dyr i Kahoot-quizzen, og til sidst får de til opgave at illustrere deres eget fabeldyr i grupper. DRAGER afsluttes med en præsentation fra hver gruppe, der fortæller om deres helt unikke fabeldyr.
Oplægget er velegnet som en anderledes måde at lære om naturvidenskabelig metode og historie på. Ved at dykke ned i noget, de fleste kender – drager i alle deres former – åbner vi emnet til et bredere publikum. Gruppearbejdet og præsentationen udfordrer også enhver aldersgruppe til at kommunikere og samarbejde om en opgave, der kan forekomme udfordrende for de fleste.