KØN

Er du køn?

Danskfagligt forløb om køn, magt og sprog.

Hvorfor taler vi om ”12-tals piger”, ”tabermænd” og ”fuckbois”, og hvad er en ”feltmadras”, en ”rendemaske” og en ”hanrej”?
Hvad vil det sige ”at mande sig op”, og kan en kvinde også ”have nosser” eller være ”en vatpik”?
Og hvorfor knytter mange skældsord sig til køn og seksualitet?

Sproget er en del af vores kulturarv. I sproget ligger en særlig magt, som er med til at bestemme, hvad vi må – og nok især hvad vi ikke må. Sproget er med til at definere vores verden og sætte rammer for vores virkelighedsopfattelse. I sproget skabes og reproduceres ideen om ”det rigtige køn”.

Forløbet ”Er du køn?” giver eleverne en bevidstgørelse om det sprog, vi bruger om køn. I udstillingen ”Køn Redelighed” vil eleverne i genstande, historiske reklamer og fortællinger møde kønnede ord og begreber, som afspejler kønnenes kulturhistorie. Og vi vil sammen tale om, hvordan sprog kan være med til at opretholde og skabe stereotyper om køn, men også være med til at opløse disse.

Til forløbet er knyttet et elevmateriale samt lærervejledning, som kan benyttes før eller efter besøget på museet. Materialet kan downloades gratis fra museets hjemmeside.

Elever ser på ordskyen med kønnede ord
Køn redelighed
Foto

Ida Galsgaard

©

KØN

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
750 kr.
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Dansk - Kommunikation, Dansk - Tale, Historie - Historiebrug
Fag:
Dansk
Læringsmål:
Eleven kan deltage reflekteret i kommunikation i komplekse formelle og sociale situationer.

Eleven har viden om sammenhæng mellem situation, kultur og sprog.

Eleven kan iagttage, hvordan vi danner forestillinger om verden med ord og sprog.

Eleven har viden om nuancer i sproget og sprogets virkning.

Eleven kan karakterisere og diskutere sprog i forskellige situationer.

Eleven har viden om sprog og sprogbrug, sprogets variation og forskellige funktioner.

Eleven kan redegøre for sammenhænge mellem fortidsfortolkninger, nutidsforståelser og fremtidsforventninger.

Se alle tilbud fra: