Gennem praktiske øvelser skal eleverne forsøge at bestemme udvalgte dyrs tilhørsforhold inden for systematikken. Hovedvægten lægges på hvirveldyrenes systematik og evolution.
Relevans for Fælles mål:
”Eleven har viden om biologisk systematik og klassifikation”
”Eleven har viden om organismers morfologiske, anatomiske og fysiologiske tilpasninger”
”Eleven har viden om miljøforandringers påvirkning af organismers fænotyper og genotyper”
”Eleven har viden om grundlæggende evolutionære mekanisme”
”Eleven har viden om faktorer med betydning for arters opståen og udvikling”
”Eleven har viden om vurderingskriterier for evolutionære modeller”
”Eleven har viden om miljøpåvirkninger og genmanipulations mulige indflydelse på evolution”
”Eleven kan med modeller forklare arvelighed”
”Eleven har viden om arvelighed og genetik”
”Eleven har viden om hovedtræk af livets udvikling”
(Færdigheds- og vidensområder og –mål efter 9. klassetrin, Biologi)