Tekstilmuseet

Fra solopgang til vækkeur

Industrialisering, fritid og ensomhed i 1950'erne. Et undervisningsforløb, hvor eleverne sammen med landarbejderen Niels flytter til tekstilbyen Herning. Niels skal have købt et vækkeur, så han kan møde til tiden på fabrikken. Men mon han får en ven, og hvad med kærligheden?

Dette undervisningsforløb ønsker at inspirere til læring om livsvilkår og fællesskaber inden for tekstilindustrien i Herning. At formidle de ændringer, som unge i 1950’erne oplevede, når de skulle flytte fra gårdene ude på landet og ind til byen. 

En rød tråd i forløbet af livsvilkår og fællesskaber, som relateres til elevernes egen hverdag igennem deres fritid. Ønsket er at inspirere til en fortrolighed med dansk historie med et afsæt i Hernings tekstilhistorie. Via leg og dialog vil vi styrke elevernes samarbejdsevner og fællesskabsfølelse. Undervejs i forløbet vil eleverne bl.a. skulle løse opgaver med taktile elementer samt prøve på egen krop at arbejde på akkord. 

Forløbet afvikles i Tekstilmuseets fantastiske omgivelser, hvor de gamle fabrikshaller bringer industrialiseringen helt tæt på. Lukker vi øjnene her, kan vi bruge fortiden til at forstå os selv i nutiden. Og hvad hvis vi kigger ud i verden? Hvordan ser det ud med livsvilkår og fællesskaber der? 

Børn der undersøger en maskine fra en tekstilfabrik.
Foto

Ard Jongsma

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1½ time
Pris:
900 kr.
Max deltagere:
25 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
0., 1., 2., 3., 4., 5., 6.
Kompetenceområde:
Dansk - Lytning, Dansk - Læsning, Dansk - Tale, Elevernes alsidige udvikling, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Dansk, Elevernes alsidige udvikling, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Kronologi, livsvilkår og fælleskaber.