Kongernes Samling - Amalienborg

HVIS TING KU' TALE (grundskolen)

Fra kælder til kvist fortæller Kongehusets gemte genstande på Amalienborgmuseet om centrale begivenheder og personer, der har haft betydning for den danske historie. Men de fortæller også om tidens mode, håndværk, nødvendighed og om, hvordan samfundets udvikling påvirker vores hverdagsliv. Men hvorfor gemmer vi egentlig?

Forløbet sigter mod at gøre eleverne opmærksomme på, at genstande kan have en værdi, ikke blot en økonomisk værdi, men også en historisk værdi. Både for den enkelte person og for samfundet. Vores gemmer kan fortælle os om vores historie og om, hvor vi kommer fra. De kan være med til at skabe identitet hos den enkelte gennem erindringer om personlige og historiske begivenheder. Men hvad er grunden til at gemme visse genstande og smide andre ud? Hvornår har noget så meget værdi, at det skal gemmes, og skal det i så fald gemmes for eftertiden eller bare for egen skyld?

Ved at tage udgangspunkt i de gemte genstande kommer eleverne til at diskutere, argumentere og redegøre for deres eget syn på genstandes værdi og på det at gemme for eftertiden. Herigennem opnår eleverne en sammenhængsforståelse, som de kan bruge i deres hverdags- og samfundsliv, og som er en forudsætning for at forstå sig selv og sin omverden.

Amalienborgmuseet danner rammen for undervisningen, hvor der dels inddrages og analyseres udstillede genstande, men også ”hands-on genstande”. Undervisningen er baseret på en differentieret tilgang, og eleverne bliver gennem forløbet inddraget som en aktiv del af undervisningen, hvor de blandt andet får mulighed for at analysere udstillede genstande og eventyr samt argumentere for genstandes værdi.

I mødet med de forskellige genstande får eleverne mulighed for at diskutere nogle af de kulturelle og sociale forskelligheder, der har været gældende igennem tiderne. Med sætningen: ”Hvornår har noget så meget værdi, at det skal gemmes?” i baghovedet skal eleverne arbejde analytisk og kunne stille sig kritiske over for genstandes værdi – historisk eller sentimental.

OBS!: Forløbet foregår i Christian 8.s Palæ, Amalienborg Museet. Indgang via porten nærmest Frederiksgade. Indenfor vil I blive taget imod af en læringspilot.

Forløbet  kan købes i webshoppen på www.kongernessamling.dk. For spørgsmål er du velkommen til at kontakte vores bookingafdeling på tlf. 33 18 60 55, telefonen er åben tirsdag til fredag kl. 10 til 12, eller på e-mail: booking@kosa.dk. I tilfælde af afbestilling mindre end 14 dage før tidspunktet for turens afvikling vil det fulde beløb blive opkrævet. 

BEMÆRK: Forløbet er gratis for københavnske folkeskoler, når det bookes via Åben Skole. Der tages forbehold for udsolgte Åben Skole-forløb. Tilmelding til et Åben Skole-forløb kan ikke foretages gennem webshoppen! Send i stedet for en mail til booking@kosa.dk eller ring til 3318 6055. Her bedes du oplyse følgende:

  • Ønsket dato for forløbet (gerne flere datoer)
  • Navn og postadresse på skolen
  • Lærerens navn og mobiltelefonnummer
  • Klassetrin/årgang
  • Antal elever og lærere
  • Hvis klassen er en specialklasse uddyb da venligst særlige hensyn
Hvis ting ku' tale
Hvilke historier fortæller genstandene om de personer der har ejet dem?
©

Kongernes Samling

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
1 time
Pris:
550 kr. Gratis
Yderligere priser:
Undervisningsforløbet er gratis for københavnske folkeskoler. Booking kun muligt tirsdag og onsdag
Max deltagere:
28 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7., 8., 9.
Kompetenceområde:
Billedkunst - Billedanalyse, Billedkunst - Billedkommunikation, Historie - Historiebrug, Historie - Kildearbejde, Historie - Kronologi og sammenhæng
Fag:
Billedkunst, Dansk, Historie, Samfundsfag
Læringsmål:
Historie: Eleverne skal opnå en sammenhængsforståelse i samspil med et kronologisk overblik. Desuden skal eleverne blive fortrolige med dansk kultur og historie. Forløbet styrker elevernes historiske bevidsthed og identitet med henblik på at forstå, hvordan de selv, deres livsvilkår og samfund er historieskabte, hvilket er en forudsætning for at leve i et demokratisk samfund.

Samfundsfag: Forløbet giver eleverne viden og færdigheder, så de kan tage reflekteret stilling til samfundet og dets udvikling. Eleverne opnår kompetencer, der giver dem mulighed for aktivt at deltage i et demokratisk samfund. Gennem forløbet udvikler elevene en kritisk tænkning samt en forståelse for, hvordan mennesker både påvirkes og kan påvirke samfundet. Endvidere opnår eleverne en forståelse for hverdagslivet i et samfundsmæssigt perspektiv.

Dansk: Forløbet sigter mod at fremme elevernes indlevelsesevne og deres æstetiske, etiske og historiske forståelse. Derudover er målet med forløbet at styrke elevernes beherskelse af sproget og fremme deres lyst til at bruge det både personligt og alsidigt i samspil med andre.