Kulturskolerne

Kulturpakke - Skulpturbyggeri – Dagtilbud: 2-3 år

To spændende dage med gips for de ældste vuggestuebørn. Vi bygger tredimensionelt med gips som det bindende led.

Forløb

Første dag blander børnene efter vejledning deres egen portion gips i en gummikop. Herefter dyppes små stykker flamingo, skumgummi m.m. i koppen, og stykkerne bygges oven på hinanden på en lille plade og holdes sammen ved hjælp af gipsen til en endelig skulptur.

Den efterfølgende dag mærker vi på gipsskulpturen med hænderne og erfarer, at den våde gips er blevet hård. Herefter males gipsskulpturerne med pensel.

Formål

  • At styrke den taktile/sanselige oplevelse gennem berøring af forskellige materialer.
  • At styrke børnenes finmotorik.
  • At styrke oplevelsen af en proces.

Forberedelse

Hav et afdækket bord parat, forklæder samt to spande til at skylle hænder i.

Det kan I også gøre inden besøget

Tale om og lege med, hvordan man kan lægge klodser oven på hinanden og bygge højt.

Det kan I gøre efter besøget

Fortsætte med at bygge med klodser og andre materialer som bøger, pinde mv. Der er mange muligheder udendørs med ting fra naturen samt forskellige ting, I har i sandkassen.

Undervisere 

Tine Jakobsen eller Hanne Ravn Hermansen, begge billedkunstnere. 

Hvor: I jeres egne lokaler

Antal: 12 børn delt op på to hold - det skal være samme gruppe børn begge dage

Varighed: kl. 9-11 på to sammenhængende dage​​​

Periode: 2023 efterår, 2024 forår

Tårne af gips

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
2 dage
Pris:
800 kr.
Max deltagere:
12 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Dagtilbud
Alderstrin:
2, 3
Læreplanstemaer:
  • Alsidig personlig udvikling
  • Krop, sanser og bevægelse
  • Kultur, æstetik og fællesskaber
  • Natur, udeliv og science
Læringsmål:
Dette forløb bidrager blandt andet til disse pædagogiske mål i den pædagogiske læreplan:

ALSIDIG PERSONLIG UDVIKLING
Børnene oplever deltagelse og medindflydelse

Børnene udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og ukendte måder og får tillid til egne potentialer

Børnene oplever samspil og tilknytning til det pædagogiske personale

KROP, SANSER OG BEVÆGELSE
Børnene udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på

NATUR, UDELIV OG SCIENCE
Børnene opnår erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag og virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

KULTUR, ÆSTETIK OG FÆLLESSKAB
Børnene får en kulturel oplevelse, hvor de som aktive deltagere bliver stimuleret i forhold til deres engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed.

Børnene opnår erfaring med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier