KUNSTVÆRKSSPIONER
Udstillingen udfordrer forståelsen af samtidskunst, og hvordan man forstår den i sin samtid. Derfor er det vigtigt, at eleverne oplever, at man kan lave forskellige analyser af værkerne. Forløbet henvender sig både til billedkunst-, dansk- og samfundsfagsundervisningen.
Det kan være en fordel, hvis eleverne inden besøget har stiftet bekendtskab med de to kunstnere Kaare Golles og Johan Martin Christiansen. Der foreligger separat undervisningsmateriale, så man kan forberede sig inden besøget i Kunsthal Kongegaarden eller arbejde med kunstnerne efterfølgende. Det er beskrevet i lærervejledningen.
Eleverne skal igennem en rundvisning i begge udstillinger, "DOUBLE" og "ODALISKEN – to be or not to be?". De vil derefter skulle trække kort, hvorpå der står udvalgte spørgsmål, som kan lede i retning mod en analyse og fortolkning. Derefter skal eleverne lave et Instagram-opslag ud fra en skabelon – blot analogt, så de undgår at slå op på deres egne profiler. Her skal de tage et fotografi af ét af værkerne og nedenunder beskrive, hvad de er kommet frem til i analysen og fortolkningen.
Lærerne har mulighed for at arbejde med kunstnerne før eller efter besøget. Ud fra bl.a. en podcast med Kaare Golles og Johan Martin Christiansen og en artikel samt et videointerview med Lina Hashim kan eleverne få en dybere indsigt i kunstnernes praksis og intentioner. Der er også udarbejdet konkret undervisningsmateriale, så eleverne får mulighed for at arbejde med formidlingsmaterialet.