Madpakken under lup
Vi kommer på besøg i klassen med oplæg og øvelser, der tager udgangspunkt i elevernes indpakning af madpakker og det affald, der opstår, når maden er spist.
Vi starter med at undersøge, hvilke materialer eleverne har fået med i deres madpakker. Sammen gennemgår vi ressourcekredsløb for sølvpapir, husholdningsfilm og madpapir og snakker om, hvilke af materialerne der er mest miljøvenlige, og hvilke bæredygtige alternativer der findes. Med en øvelse får eleverne selv hænderne i madpakkeaffaldet, når de skal inddele materialerne efter, hvor bæredygtige de er.
I forløbet lærer eleverne også, hvad forskellen er på genanvendelse og genbrug, samt diskuterer forskellen på madaffald og madspild. Som en del af besøget kan vi lave bivokspapir, som eleverne kan få med i madpakken som et bæredygtigt alternativ til sølvpapir og husholdningsfilm.
Med besøget ønsker vi at inspirere eleverne til nye vaner og en madpakke, som ikke skaber noget affald, men hvor alle materialer bliver til ressourcer, og gerne dem, som kan genbruges. Vi fokuserer på at give eleverne små bæredygtige handlemuligheder, der synliggør, at de selv med små ændringer kan gøre en forskel for miljøet.
Før-og-efter-materiale
Med ’Ugeskemaet – tjek på madpakken’ kan eleverne kortlægge, hvordan deres madpakker kan blive mere bæredygtige dag for dag.