Nordatlantisk Hus

Sagnlandet i Nord

Besøg Nordatlantisk Hus og kom på en litterær dannelsesrejse i Nordatlanten. Vi skal høre om Havets Moder, der kontrollerer fangstdyrene i Grønland og Risin og Kellingin, der uden held forsøgte at hugge Færøerne til Island. Vi skal også bliver klogere på islændingenes forhold til alfer eller 'det skjulte folk'. som de også bliver kaldt. Undervejs skal vi bruge vores sanser og se og røre ved nogle af de genstande fra Nordatlanten, som vi møder i fortællingerne. Som workshop skal vi lave stop-motion animationer til udvalgte sagn.

Forløbene inkluderer:

  • Et didaktiseret forberedelsesmateriale, som fremsendes efter booking.
  • Et fysisk forløb i Nordatlantisk Hus med fokus på læring om Island, Grønland og Færøerne gennem oplæg, oplevelser og sansning.
  • Mulighed for at arbejde videre med emnet i et projektorienteret forløb på skolen.
  • Et evalueringsmateriale, der indeholder et spørgeskema og en digital quiz, hvor eleverne kan genopfriske deres læring om Nordatlanten.

Projektet er finansieret af Augustinus Fonden, A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Odense Kommune og Børne- og Undervisningsministeriet.

Sælkvinden er det mest kendte sagn fra Færøerne.
Kópakonan, Sælkvinden på Kalsoy
Foto

Lisbeth Nebelong

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Varighed:
3½ time
Pris:
0 kr. Gratis
Max deltagere:
30 deltagere

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
4., 5., 6., 7.
Kompetenceområde:
Arbejdskendskab - Job og karriere, Billedkunst - Billedkommunikation, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Dansk - Lytning, Historie - Historiebrug, Historie - Kronologi og sammenhæng, Kristendomskundskab - Ikke-kristne religioner..., Kristendomskundskab - Kristendom
Fag:
Dansk, Håndværk og design, Historie, Kristendomskundskab
Læringsmål:
Dansk:
• Læsning af tekster (gennem forsk. formater: skrift, genfortælling, film, sang)
• Fra kanonen i dansk: Folkeviser
• Fortolkning (indsigt i fire genrer, refleksion over teksternes temaer)
• Fremstilling (mundtlig fremstilling af genretræk)
• Kommunikation (træne sociale kompetencer i mødet med eksternt læringsmiljø)
• Historieforståelse og kendskab til det nordiske kulturfællesskab, introduktion til det færøske og grønlandske sprog

Kristendom:
• Grønlandske myter (myters sammenhæng med livsopfattelsen)
• Kristendommens historie (Grønlands missionhistorie, kristendommen på Færøerne)

Historie:
• Historiebrug (Forståelse af hvordan traditionelle fortællinger bruges identitetsskabende i dag)
• Forståelse for nordatlantisk kultur og historie
• Rigsfællesskabet (Grønland og Færøerne) (Forventes optaget som punkt på kanonlisten for historiefaget fra skoleåret 22/23)

Billedkunst:
• Eleven kan etablere digitale udstillinger.

Se alle tilbud fra: