Mungo Park

SPEJLMANDEN

Anmelderne kalder Spejlmanden “et mesterværk af smoke and mirrors” og skriver “Føj, hvor Mungo Park tager røven på os, og for pokker hvor føles det godt”.

SPEJLMANDEN er verdens første teaterstykke om den virkelige medieskandale, hvor den unge stjernejournalist Claas Relotius skrev sig til tops gennem hans rapportager fra verdens brændpunkter, som vækker tiltrængt næstekærlighed i en ellers polariseret og hadsk verden. Det eneste “men” er, at det hele er løgn.

Så hvad skal hans kollega Juan gøre, da han som den eneste opdager, at de inspirerende historier synes at stå på et råddent fundament? Et fundament, der hverken er drevet af etik eller sandhed. Hvornår helliger målet midlet?

Følg med på en hæsblæsende jagt efter sandheden i en verden, hvor fiktion og følelser altid har ret. Det er Mungo Parks medrivende krydsning af ”Memento” og ”Et spørgsmål om ære”.

SPEJLMANDEN er baseret på den virkelige journalist Claas Relotius og hans myteomspundne artikler, som kun blev publiceret i den trykte udgave af avisen DER SPIEGEL (red. “Spejlet”).
SPEJLMANDEN

Tilmelding

Fakta

Dato og pris

Tidspunkt:
-
Pris:

Om tilbuddet

Målgruppe: Grundskolen
Klassetrin:
7., 8., 9., 10.
Kompetenceområde:
Almindelig indvandresprog - Kultur og samfund, Dansk - Fortolkning, Dansk - Fremstilling, Drama - Dramaanalyse, Historie - Kildearbejde, Tysk - Kultur og samfund
Fag:
Arbejdskendskab, Dansk, Drama, Elevernes alsidige udvikling, Engelsk, Fransk, Geografi, Historie, It og medier, Medier, Nordisk sprog, Samfundsfag, Sproglig udvikling, Tysk, Uddannelse og job
Læringsmål:
Analyse af medieetik og journalistisk integritet:
Eleverne skal kunne analysere temaer relateret til medieetik og journalistisk integritet, herunder konsekvenserne af at publicere falske nyheder og rapportager.
Kritisk refleksion over sandhed og fiktion i medierne:
Eleverne skal kunne reflektere kritisk over grænserne mellem sandhed og fiktion i journalistik, og hvordan følelser og narrativer kan påvirke opfattelsen af virkeligheden.
Diskussion af moralske dilemmaer i journalistik:
Eleverne skal kunne identificere og diskutere de moralske dilemmaer, som journalister står overfor, når målet om at vække empati og skabe opmærksomhed kolliderer med kravene om sandfærdighed og etik.
Undersøgelse af konsekvenserne af medieskandaler:
Eleverne skal kunne undersøge og forstå de brede konsekvenser af medieskandaler for offentlighedens tillid til medierne og for demokratiet.
Forståelse af karakterudvikling og motivation:
Eleverne skal kunne analysere karakterudvikling og motivationer i dramaet, specielt i forhold til hvordan hovedpersonerne håndterer opdagelsen af løgne og bedrageri.
Kritisk analyse af manipulation og perception:
Eleverne skal kunne analysere, hvordan manipulation af fakta og perception bruges i medierne for at forme offentlighedens meninger og følelser.
Refleksion over magtstrukturer i journalistik:
Eleverne skal kunne reflektere over magtstrukturer i journalistik, herunder hvordan enkelte individer kan udnytte deres position til at påvirke samfundets narrativer og værdier.
Kritisk analyse af dramatisk teknik og stil:
Eleverne skal kunne analysere brugen af "smoke and mirrors" i teaterstykket, og hvordan sådanne teknikker bidrager til temaet om sandhed vs. illusion i både journalistik og teater.

Se alle tilbud fra: